De vier schepen maken onderdeel uit van een bestelling die Wallenius Wilhelmsen al in augustus vorig jaar plaatste voor twaalf schepen van oorspronkelijk elk 9.350 ceu. Ook toen betekende dat een nieuw wereldrecord, maar in november vorig jaar deed de Zuid-Koreaanse concurrent Hyundai Glovis er een schepje bovenop door de bestelling aan te kondigen van car carriers die plaats gaan bieden aan 10.800 voertuigen.
Wallenius Wilhelmsen overtroeft de Zuid-Koreaanse rivaal nu weer door vier van de reeds bestelde 9.350 ceu-schepen op te schalen en aan boord ruimte te maken voor 2.350 extra autoās en/of vrachtwagens.
Maar kort genieten van record
De nieuwe recordschepen van Wallenius Wilhelmsen komen naar verwachting eind 2027 in de vaart. Dat betekent dat de Noors-Zweedse rederij de Zuid-Koreaanse concurrent weinig tijd gunt om in de praktijk straks toch nog even het record in handen te houden, want de oplevering van de Hyundai Glovis-schepen stond gepland in de herfst van 2027. De iets minder grote reuzen uit de Shaper-klasse van Wallenius Wilhelmsen worden overigens in de tweede helft van 2026 in gebruik genomen.
Voor alle Shaper-klasse-schepen van Wallenius Wilhelmsen geldt dat ze dual fuel-motoren krijgen die geschikt zijn voor het gebruik van methanol.
Oceaan-element van keten
De rederij stelt dat de nu geĆ¼pgradede reuzenschepen straks āeen belangrijke rol spelen in het reduceren van de kosten van de net-zero end-to-end ambitieā. Over die 'end-to-endā-ambitie licht Wallenius Wilhelmsen toe dat het in toenemende mate āalle fasen van het transport van afgewerkte voertuigen van de fabriek naar de eindconsumentā wil gaan beheersen. āHet bedrijf is van plan om zijn aanzienlijke landgebonden logistieke- en transportnetwerk te gebruiken om dit te realiseren.ā In die logistieke keten van de autohandel vormen de uitdijende autoschepen het āoceaan-elementā, noodzakelijk omdat veel autoās op de westerse markt van overzee komen, met name uit China.