“Stel IJzeren Rijn uit tot zeker 2020”

De plannen om de IJzeren Rijn-spoorlijn nu echt van de grond te tillen, stuiten op Nederlands verzet. Europarlementariër Peter van Dalen roept minister Schultz op de plannen in de ijskast te zetten.

Op 4 juli overlegt Schultz van Haegen over de lijn met haar Belgische tegenhanger Etienne Schouppe. De Belgen willen nu vaart maken met de aanleg van de spoorlijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied, die bij Roermond over Nederlands grondgebied moet lopen.

Dit artikel verder lezen?

De koning wordt 57 jaar en NT trakteert:

Ontvang 57% korting op een Digitaal abonnement!

Abonneer nu

Reacties

de belgen willen wel een tax gaan heffen voor nederlandse vrachtwagens op wegen in belgie en dat is ook geen vrij verkeer meer. Zeg tegen de belgen dat wij er over nagaan denken als de DUITSE delen van en de betuwe lijn en de ijzerenrijn klaar zijn . We hoeven toch geen parkeerterein voor de treiinen aan te leggen omdat het in duitsland weer niet klaar is, en wel 100 pct laten betalen voor aanlleg

Geplaatst door: henk verhoef op

Ongelofelijk dat de Nederlandse logistieke sector en overheden al decennia opperen voor multimodaliteit en tegelijkertijd structureel de IJzeren Rijn tegenwerken. Terwijl dit de concurrentiepositie van Nederland als logistieke draaischijf alleen maar kan vergroten, en bovendien op een relatief goedkope manier…

Geplaatst door: Arjan op

Ach, die eeuwige discussie… de Montzenroute is een grote omweg, en de Ijzeren Rijn loopt niet door maar langs natuurgebied de Meinweg… de ware problematiek ligt bij een handjevol Limburgse politici (die tegenwoordig helaas (te)veel landelijke invloed hebben)

Geplaatst door: Pieter op

Ik geloof mijn ogen niet: België en Nederland steggelen samen al decennia over de IJzeren Rijn terwijl Duitsland (toch geen onbelangrijke partij in dit dossier) nog helemaal niets heeft gedaan. Straks heeft ook België een snelle treinverbinding tot de Nederlands Duitse grens en loopt het daar vast. Net als de Betuweroute. Europa is nog ver weg.

Geplaatst door: Loobos op

Het zou een aardige oplossing zijn om een deel van het Nederlandse net te vrijwaren van verkeer dat tussen België en Duitsland rijdt.
De Brabantroute zou hiervan kunnen profiteren, maar het zou ten nadele kunnen zijn van de Betuweroute.

Geplaatst door: Marco op
“Stel IJzeren Rijn uit tot zeker 2020” | NT

“Stel IJzeren Rijn uit tot zeker 2020”

De plannen om de IJzeren Rijn-spoorlijn nu echt van de grond te tillen, stuiten op Nederlands verzet. Europarlementariër Peter van Dalen roept minister Schultz op de plannen in de ijskast te zetten.

Op 4 juli overlegt Schultz van Haegen over de lijn met haar Belgische tegenhanger Etienne Schouppe. De Belgen willen nu vaart maken met de aanleg van de spoorlijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied, die bij Roermond over Nederlands grondgebied moet lopen.

Dit artikel verder lezen?

De koning wordt 57 jaar en NT trakteert:

Ontvang 57% korting op een Digitaal abonnement!

Abonneer nu

Reacties

de belgen willen wel een tax gaan heffen voor nederlandse vrachtwagens op wegen in belgie en dat is ook geen vrij verkeer meer. Zeg tegen de belgen dat wij er over nagaan denken als de DUITSE delen van en de betuwe lijn en de ijzerenrijn klaar zijn . We hoeven toch geen parkeerterein voor de treiinen aan te leggen omdat het in duitsland weer niet klaar is, en wel 100 pct laten betalen voor aanlleg

Geplaatst door: henk verhoef op

Ongelofelijk dat de Nederlandse logistieke sector en overheden al decennia opperen voor multimodaliteit en tegelijkertijd structureel de IJzeren Rijn tegenwerken. Terwijl dit de concurrentiepositie van Nederland als logistieke draaischijf alleen maar kan vergroten, en bovendien op een relatief goedkope manier…

Geplaatst door: Arjan op

Ach, die eeuwige discussie… de Montzenroute is een grote omweg, en de Ijzeren Rijn loopt niet door maar langs natuurgebied de Meinweg… de ware problematiek ligt bij een handjevol Limburgse politici (die tegenwoordig helaas (te)veel landelijke invloed hebben)

Geplaatst door: Pieter op

Ik geloof mijn ogen niet: België en Nederland steggelen samen al decennia over de IJzeren Rijn terwijl Duitsland (toch geen onbelangrijke partij in dit dossier) nog helemaal niets heeft gedaan. Straks heeft ook België een snelle treinverbinding tot de Nederlands Duitse grens en loopt het daar vast. Net als de Betuweroute. Europa is nog ver weg.

Geplaatst door: Loobos op

Het zou een aardige oplossing zijn om een deel van het Nederlandse net te vrijwaren van verkeer dat tussen België en Duitsland rijdt.
De Brabantroute zou hiervan kunnen profiteren, maar het zou ten nadele kunnen zijn van de Betuweroute.

Geplaatst door: Marco op