300.000 euro boete voor Italiaanse staatsspoorwegen

De Italiaanse karteloverheid heeft het Italiaanse staatsspoorbedrijf FS en haar dochtermaatschappijen Trenitalia en RFI ieder een boete van 100.000 euro opgelegd.

De reden voor deze boetes is dat deze drie bedrijven de toegang tot het Italiaanse spoornet voor andere geïnteresseerden hebben verhinderd.

De hinder trof hoofdzakelijk personenspoorvervoerder Arenaways, maar brancheorganisaties beschouwen de geldboete als een duidelijke waarschuwing dat de kartelautoriteit Autorita Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) ook in het goederentransport geen discriminatie duldt.

Spoorbeheerder RFI liet het toekennen van de spoorpaden aan Arenaways anderhalf jaar duren. Toen het eindelijk zover was, kreeg de privévervoerder het verbod om op het traject Milaan-Turijn in tussenstations te stoppen. Arenaways moest in 2011 het faillissement aanvragen, maar is ondertussen dankzij nieuwe eigenaren weer actief.

Eigenlijk had de geldboete veel hoger moeten zijn, aldus de AGCM. De fout ligt echter ook bij op de Italiaanse spoorregulator URSF. Die krijgt dan ook felle kritiek van de kartelautoriteit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

300.000 euro boete voor Italiaanse staatsspoorwegen | NT

300.000 euro boete voor Italiaanse staatsspoorwegen

De Italiaanse karteloverheid heeft het Italiaanse staatsspoorbedrijf FS en haar dochtermaatschappijen Trenitalia en RFI ieder een boete van 100.000 euro opgelegd.

De reden voor deze boetes is dat deze drie bedrijven de toegang tot het Italiaanse spoornet voor andere geïnteresseerden hebben verhinderd.

De hinder trof hoofdzakelijk personenspoorvervoerder Arenaways, maar brancheorganisaties beschouwen de geldboete als een duidelijke waarschuwing dat de kartelautoriteit Autorita Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) ook in het goederentransport geen discriminatie duldt.

Spoorbeheerder RFI liet het toekennen van de spoorpaden aan Arenaways anderhalf jaar duren. Toen het eindelijk zover was, kreeg de privévervoerder het verbod om op het traject Milaan-Turijn in tussenstations te stoppen. Arenaways moest in 2011 het faillissement aanvragen, maar is ondertussen dankzij nieuwe eigenaren weer actief.

Eigenlijk had de geldboete veel hoger moeten zijn, aldus de AGCM. De fout ligt echter ook bij op de Italiaanse spoorregulator URSF. Die krijgt dan ook felle kritiek van de kartelautoriteit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement