Schultz: het tij keren voor spoorvervoer

Minister Schultz van Haegen (I&M) is in gesprek met de sector om het tij van het teruglopende volume in het spoorvervoer te keren.

Dat zei de minister donderdag in overleg met de Tweede Kamer.

De daling op het spoor is te wijten aan de economische crisis en aan een verschuiving van lading naar andere modaliteiten, aldus de minister.

Afgelopen zomer riep belangenorganisatie KNV de minister op om maatregelen te nemen om de daling van het marktaandeel te stoppen. Het spoorgoederenvervoer is in het eerste halfjaar met 10% gekrompen.

Volgens KNV zijn de oorzaken te vinden in de sterke stijging van de gebruiksvergoedingen die vervoerders aan ProRail en Keyrail moeten betalen, de aanhoudende problemen met het beveiligingssysteem ERTMS en ‘specifiek Nederlandse eisen’ aan de sector.

‘De belemmeringen zijn dermate ernstig geworden dat vervoerders Nederland mijden’, aldus KNV in augustus.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

Een verschuiving van rails naar binnenvaart en short sea is een prima ontwikkeling.
goederentreinen zijn een ramp voor aanwonenden van het spoor, van schepen heeft niemand last.

Geplaatst door: w.brouwer op

@binnenvaart exploitant
De binnevaart betaalt helemaal geen cent voor het gebruik van de vaarwegen, dus niet klagen.

Geplaatst door: Jos op

PARDON!!, zeker teveel overheidsbelangen in het spoorvervoer?
Nu word de er eindelijk echt concurrentie geleverd door de binnevaart en wegvervoer t.o.v. het spoor, en beginnen ze gelijk te koeren en te huilen. en Ja hoor de overheid gaat zich er mee bemoeien en de rest van de sector mag het zelf uitzoeken.

Geplaatst door: binnenvaart exploitant op
Schultz: het tij keren voor spoorvervoer | NT

Schultz: het tij keren voor spoorvervoer

Minister Schultz van Haegen (I&M) is in gesprek met de sector om het tij van het teruglopende volume in het spoorvervoer te keren.

Dat zei de minister donderdag in overleg met de Tweede Kamer.

De daling op het spoor is te wijten aan de economische crisis en aan een verschuiving van lading naar andere modaliteiten, aldus de minister.

Afgelopen zomer riep belangenorganisatie KNV de minister op om maatregelen te nemen om de daling van het marktaandeel te stoppen. Het spoorgoederenvervoer is in het eerste halfjaar met 10% gekrompen.

Volgens KNV zijn de oorzaken te vinden in de sterke stijging van de gebruiksvergoedingen die vervoerders aan ProRail en Keyrail moeten betalen, de aanhoudende problemen met het beveiligingssysteem ERTMS en ‘specifiek Nederlandse eisen’ aan de sector.

‘De belemmeringen zijn dermate ernstig geworden dat vervoerders Nederland mijden’, aldus KNV in augustus.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

Een verschuiving van rails naar binnenvaart en short sea is een prima ontwikkeling.
goederentreinen zijn een ramp voor aanwonenden van het spoor, van schepen heeft niemand last.

Geplaatst door: w.brouwer op

@binnenvaart exploitant
De binnevaart betaalt helemaal geen cent voor het gebruik van de vaarwegen, dus niet klagen.

Geplaatst door: Jos op

PARDON!!, zeker teveel overheidsbelangen in het spoorvervoer?
Nu word de er eindelijk echt concurrentie geleverd door de binnevaart en wegvervoer t.o.v. het spoor, en beginnen ze gelijk te koeren en te huilen. en Ja hoor de overheid gaat zich er mee bemoeien en de rest van de sector mag het zelf uitzoeken.

Geplaatst door: binnenvaart exploitant op