De daling op het spoor is te wijten aan de economische crisis en aan een verschuiving van lading naar andere modaliteiten, aldus de minister.
Afgelopen zomer riep belangenorganisatie KNV de minister op om maatregelen te nemen om de daling van het marktaandeel te stoppen. Het spoorgoederenvervoer is in het eerste halfjaar met 10% gekrompen.
Volgens KNV zijn de oorzaken te vinden in de sterke stijging van de gebruiksvergoedingen die vervoerders aan ProRail en Keyrail moeten betalen, de aanhoudende problemen met het beveiligingssysteem ERTMS en ‘specifiek Nederlandse eisen’ aan de sector.
‘De belemmeringen zijn dermate ernstig geworden dat vervoerders Nederland mijden’, aldus KNV in augustus.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
Een verschuiving van rails naar binnenvaart en short sea is een prima ontwikkeling.
goederentreinen zijn een ramp voor aanwonenden van het spoor, van schepen heeft niemand last.
@binnenvaart exploitant
De binnevaart betaalt helemaal geen cent voor het gebruik van de vaarwegen, dus niet klagen.
PARDON!!, zeker teveel overheidsbelangen in het spoorvervoer?
Nu word de er eindelijk echt concurrentie geleverd door de binnevaart en wegvervoer t.o.v. het spoor, en beginnen ze gelijk te koeren en te huilen. en Ja hoor de overheid gaat zich er mee bemoeien en de rest van de sector mag het zelf uitzoeken.