DB Schenker Rail rijdt met stille treinen voor Tata

DB Schenker Rail en Tata Steel zetten voor het vervoer voor de staalfabrikant in IJmuiden voor een deel treinen in met goederenwagons die allemaal van kunststof remblokken zijn voorzien.

Toepassing van dit type remblok zorgt voor een halvering van het direct hoorbare geluid van een passerende trein.

Het gaat om treinen die dagelijks door de agglomeraties van onder meer Amsterdam, Utrecht en het Duitse Ruhrgebied rijden op weg naar of afkomstig van de staalfabrieken in IJmuiden. Naar IJmuiden vervoeren die treinen grondstoffen, van IJmuiden uit brengen ze rollen staal naar de afnemers.

DB Schenker Rail heeft voor Tata Steel een vloot van ongeveer duizend wagons met kunststof remblokken bijeengebracht. Het bedrijf laat sinds 2001 alleen nog maar wagons met deze geluidsarme remblokken bouwen. Van de acht treinen die dagelijks op en neer naar IJmuiden rijden, zijn er nu vier volledig met kunststof remblokken uitgerust.

DB Schenker zegt in Nederland het eerste goederenspoorbedrijf te zijn dat gebruiktmaakt van de prestatieregeling ‘stille treinen’, die is ontwikkeld door het ministerie van Infrastructuur en Milieu in samenwerking met KNV Spoorgoederenvervoer en ProRail.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

DB Schenker Rail rijdt met stille treinen voor Tata | NT

DB Schenker Rail rijdt met stille treinen voor Tata

DB Schenker Rail en Tata Steel zetten voor het vervoer voor de staalfabrikant in IJmuiden voor een deel treinen in met goederenwagons die allemaal van kunststof remblokken zijn voorzien.

Toepassing van dit type remblok zorgt voor een halvering van het direct hoorbare geluid van een passerende trein.

Het gaat om treinen die dagelijks door de agglomeraties van onder meer Amsterdam, Utrecht en het Duitse Ruhrgebied rijden op weg naar of afkomstig van de staalfabrieken in IJmuiden. Naar IJmuiden vervoeren die treinen grondstoffen, van IJmuiden uit brengen ze rollen staal naar de afnemers.

DB Schenker Rail heeft voor Tata Steel een vloot van ongeveer duizend wagons met kunststof remblokken bijeengebracht. Het bedrijf laat sinds 2001 alleen nog maar wagons met deze geluidsarme remblokken bouwen. Van de acht treinen die dagelijks op en neer naar IJmuiden rijden, zijn er nu vier volledig met kunststof remblokken uitgerust.

DB Schenker zegt in Nederland het eerste goederenspoorbedrijf te zijn dat gebruiktmaakt van de prestatieregeling ‘stille treinen’, die is ontwikkeld door het ministerie van Infrastructuur en Milieu in samenwerking met KNV Spoorgoederenvervoer en ProRail.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement