‘Reken ProRail af op groei goederenvervoer’

ProRail moet gebonden worden aan doelstellingen om het goederenvervoer per spoor in Nederland te laten groeien.

Dat vindt KNV, de belangenorganisatie van de railgoederenvervoerders. Dinsdag spreekt de Tweede Kamer over de Lange Termijn Spooragenda van staatssecretaris Mansveld en de rol van ProRail en Keyrail daarin.

‘De Lange Termijn Spooragenda noemt de groeiambities voor het spoorgoederenvervoer. Geef ProRail als infrastructuurmanager de opdracht om de daarvoor benodigde hoeveelheid spoorcapaciteit te verkopen. Zo’n belangrijke doelstelling verdient het om te worden vastgelegd in een Key Performance Indicator’, is de boodschap van KNV aan de Kamer.

Nu wordt volgens KNV de toewijzing van spoorcapaciteit te veel als een gunst van ProRail aan vervoerders beschouwd. ‘Geen enkele Prorail-directeur wordt nu afgerekend op groei van goederenvervoer. Vervoerders moeten er zelf middels een lobbyinspanning voor zorgen dat zij voldoende van de schaarse capaciteit kunnen behouden en krijgen toegewezen.’

KNV is tegen het voorstel om taken van ProRail te delegeren aan Keyrail, de huidige exploitant van de Betuweroute. ‘Een extra BV splitst verantwoordelijkheden en zeggenschap, creëert muren tussen ondernemingen en veroorzaakt extra overheadkosten, maar levert niet automatisch meer efficiëntie op.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Reken ProRail af op groei goederenvervoer’ | NT

‘Reken ProRail af op groei goederenvervoer’

ProRail moet gebonden worden aan doelstellingen om het goederenvervoer per spoor in Nederland te laten groeien.

Dat vindt KNV, de belangenorganisatie van de railgoederenvervoerders. Dinsdag spreekt de Tweede Kamer over de Lange Termijn Spooragenda van staatssecretaris Mansveld en de rol van ProRail en Keyrail daarin.

‘De Lange Termijn Spooragenda noemt de groeiambities voor het spoorgoederenvervoer. Geef ProRail als infrastructuurmanager de opdracht om de daarvoor benodigde hoeveelheid spoorcapaciteit te verkopen. Zo’n belangrijke doelstelling verdient het om te worden vastgelegd in een Key Performance Indicator’, is de boodschap van KNV aan de Kamer.

Nu wordt volgens KNV de toewijzing van spoorcapaciteit te veel als een gunst van ProRail aan vervoerders beschouwd. ‘Geen enkele Prorail-directeur wordt nu afgerekend op groei van goederenvervoer. Vervoerders moeten er zelf middels een lobbyinspanning voor zorgen dat zij voldoende van de schaarse capaciteit kunnen behouden en krijgen toegewezen.’

KNV is tegen het voorstel om taken van ProRail te delegeren aan Keyrail, de huidige exploitant van de Betuweroute. ‘Een extra BV splitst verantwoordelijkheden en zeggenschap, creëert muren tussen ondernemingen en veroorzaakt extra overheadkosten, maar levert niet automatisch meer efficiëntie op.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement