Dagelijks trein naar Beieren

De frequentie van de twee jaar geleden opgezette spoorshuttle tussen Rotterdam en Beieren, wordt opgevoerd van vier naar zes keer per week.

Eerder dit jaar ging het aantal wekelijkse containertreinen van en naar München en Neurenberg al van drie naar vier.

De trein wordt gereden door TX Logistik AG (TXL) in opdracht van European Gateway Services (EGS), de achterlandorganisatie van containerstuwadoor ECT. Volgens de twee koppelt de verbinding tussen Rotterdam en Beieren de economische kracht van de Zuid-Duitse regio aan de logistieke mogelijkheden van Rotterdam.

Havenbedrijf Rotterdam ziet de trein als het grootste succes van het Rail Incubator-project, dat gericht is op uitbreiding van het aantal spoordiensten tussen Rotterdam en het achterland. Rotterdam had tot enkele jaren geleden nauwelijks een positie op de Zuid-Duitse markt voor spoorvervoer, die nog steeds gedomineerd wordt door Hamburg en Bremen.

De havenbeheerder investeert binnen het kader van de ‘Rail Incubator’ mee in het opzetten van nieuwe verbindingen en de verhoging van de frequentie van bestaande diensten. Op dit moment rijden er wekelijks zo’n 250 containershuttles. Het Havenbedrijf wil dat aantal de komende jaren fors opvoeren om de doelstellingen van Maasvlakte 2, maximaal 35% van het achterlandvervoer over de weg, waar te kunnen maken.

Dagelijks trein naar Beieren | NT

Dagelijks trein naar Beieren

De frequentie van de twee jaar geleden opgezette spoorshuttle tussen Rotterdam en Beieren, wordt opgevoerd van vier naar zes keer per week.

Eerder dit jaar ging het aantal wekelijkse containertreinen van en naar München en Neurenberg al van drie naar vier.

De trein wordt gereden door TX Logistik AG (TXL) in opdracht van European Gateway Services (EGS), de achterlandorganisatie van containerstuwadoor ECT. Volgens de twee koppelt de verbinding tussen Rotterdam en Beieren de economische kracht van de Zuid-Duitse regio aan de logistieke mogelijkheden van Rotterdam.

Havenbedrijf Rotterdam ziet de trein als het grootste succes van het Rail Incubator-project, dat gericht is op uitbreiding van het aantal spoordiensten tussen Rotterdam en het achterland. Rotterdam had tot enkele jaren geleden nauwelijks een positie op de Zuid-Duitse markt voor spoorvervoer, die nog steeds gedomineerd wordt door Hamburg en Bremen.

De havenbeheerder investeert binnen het kader van de ‘Rail Incubator’ mee in het opzetten van nieuwe verbindingen en de verhoging van de frequentie van bestaande diensten. Op dit moment rijden er wekelijks zo’n 250 containershuttles. Het Havenbedrijf wil dat aantal de komende jaren fors opvoeren om de doelstellingen van Maasvlakte 2, maximaal 35% van het achterlandvervoer over de weg, waar te kunnen maken.