Het wetsvoorstel moet in 2030 voor een verdubbeling van het aantal treinreizigers zorgen. Daarnaast moet het aandeel van het spoor in het vrachtvervoer in Duitsland oplopen van 18 naar 25 procent. Dat moet onder meer gerealiseerd worden door extra concurrentie op spoor. De Rekenkamer ziet dat echter nog niet zo snel gebeuren.

Twee petten

Dat komt allereerst doordat de federale overheid twee petten op heeft, zo stellen de schrijvers van het rapport. Zo is de overheid weliswaar verantwoordelijk voor de regulering van de spoorsector, het heeft er als enige aandeelhouder in Deutsche Bahn (DB) tevens belang bij dat de vervoerder goed draait.

Het werkt gewoon niet ‘als de baas van de Bundesliga (de Duitse voetbalcompetitie, red.) ook een scheidsrechter is’, zegt woordvoerder van het spoorwegbeleid bij De Groenen Matthias Gastel in een reactie.

Dat komt ook tot uitdrukking in de rol van spoorbeheerder DB Netz. Deze dochteronderneming van DB zal de komende jaren verantwoordelijk zijn voor het stroomlijnen van de dienstregeling, om zo het spoor beter te benutten en op die manier meer capaciteit te realiseren. Er zou DB Netz niets in de weg staan om DB Fernverkehr, DB Regio en DB Cargo voor te trekken.

Volgens de Rekenkamer heeft het Duitse ministerie van Transport nagelaten om op dit punt een reguleringsmechanisme in te bouwen op federaal niveau. Hierdoor dreigt de Duitse dienstregeling de DB-dienstregeling te worden, zo staat er te lezen.

Weeffout

Een andere weeffout die de Rekenkamer identificeert is dat er DB Netz geen sancties worden opgelegd als het de concurrentie belemmert, door bijvoorbeeld voor andere partijen dan DB geen knelpunten weg te nemen. Tenslotte stipt de Rekenkamer aan dat het DB Netz is toegestaan om inkomsten te genereren, met mogelijk onnodig hoge spoortoegangstarieven als gevolg.

Zodoende zijn er teveel zaken die het eigenlijke doel van het wetsvoorstel, de aantrekkelijkheid en het concurrentievermogen van het spoor opschroeven, kunnen ondermijnen. Ondanks de tekortkomingen van het voorstel vindt Mofair-directeur Matthias Stoffregen het niet nodig om de plannen met de grond gelijk te maken. ‘We moeten ermee aan de slag’. Mofair is een belangenvereniging die opkomt voor eerlijke concurrentie op het spoor. Op 14 april buigt de transportcommissie van de Bondsdag zich over het wetsvoorstel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding