De route is sinds 15 maart gestremd toen er zich bij het plaatsje Kestert in Rijnland-Palts een steenlawine voordeed. Het spoor raakte nauwelijks beschadigd, maar volgens de autoriteiten is de rotshelling naast het tracé instabiel en is er kans op herhaling. Daardoor moeten ruim duizend treinen per week omrijden, hetzij via de linkeroever, hetzij via andere routes.

De brancheorganisaties van spoorvervoerders NEE en UIRR zeggen dat de noodprocedure bij verstoringen in het treinverkeer danig op de proef wordt gesteld. Volgens Peter Westenberger van NEE kan spoorbeheerder DB Netz nog steeds niet zeggen wanneer er weer treinen over het traject kunnen rijden. Hij wijst erop dat de federale snelweg 42, die vijftien meter van de spoorlijn ligt en ook  door de aardverschuiving werd getroffen, waarschijnlijk aanstaande maandag wel weer open gaat.

Ernstig ontregeld

Volgens hem is het spoorgoederenvervoer in vijf Europese landen ernstig ontregeld door een lawine die een enkele spoorlijn in Duitsland heeft getroffen. ‘De omleidingen zijn niet alleen kostbaar, maar zetten vooral de dienstverlening aan industriële klanten van het spoorvervoer onder zware druk’, zegt hij.

UIRR-voorzitter, Ralf-Charley Schultze wijst erop dat spoorlading in tegenstelling tot passagiers bij een stremming niet zomaar op een andere trein of bus kan overstappen. ‘Daarom moeten er voor vracht uitwijkroutes beschikbaar komen en moet er een gezamenlijke inspanning worden geleverd om de doorstroming van het goederenvervoer per spoor te herstellen’, laat hij optekenen.