IRP is tien jaar geleden opgericht en richt zich vooral op last/first mile vervoer, het traject tussen de terminals in de haven en het hoofdnet. De Nederlandse dochter van Lineas is daarin zelf ook al enkele jaren actief en werkte al nauw samen met IRP. Lineas is de voortzetting van het voormalige B Cargo.

Rotterdamse haven

Volgens de Belgische groep is de Rotterdamse haven ‘van groot strategisch belang’ voor het Green Xpress-netwerk, dat de operator de afgelopen jaren in snel tempo heeft opgevoerd. Inmiddels staat het aantal bestemmingen verspreid over het Europese achterland op 23, met Vorarlberg en Polen als laatste toevoegingen.

Lineas, dat in 2015 onder leiding van de huidige topman Geert Pauwels werd geprivatiseerd, zegt dat de overname kortere doorlooptijden en nieuwe bestemmingen van het Xpress-netwerk mogelijk maakt. Het bedrijf is er naar eigen zeggen de afgelopen jaren in geslaagd om de transporttijden tussen Europese hubs fors te verlagen, in sommige gevallen met 80%.

Spoorvracht-operator

Lineas zegt inmiddels uitgegroeid te zijn tot de grootste private spoorvracht-operator met 2100 werknemers en een omzet van meer dan 500 miljoen euro. Buiten het Europese hoofdkantoor in Brussel heeft de groep eigen kantoren in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië en Spanje. Independent Rail Partner stelt 35 mensen tewerk en heeft een vloot van twaalf locomotieven.

Geert Pauwels verwacht dat de groep in de nabije toekomst nog sterk kan groeien. ‘Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om over te schakelen op spoorvervoer. Wij willen ons Xpress-concept in samenwerking met private partijen in heel Europa toepassen en daarmee een blijvende impact hebben op Europese toeleveringsketens, de mobiliteit en het klimaat’, laat hij optekenen.