Het gaat om een samenwerking, waarbij expediteur Mandersloot, plantenexporteur Royal Lemkes, logistiek dienstverlener GVT en wagonverhuurder VTG een niet-kraanbare trailer met planten op de trein hebben gezet. Het vervoer van de testtrailer is een eerste fase in het onderzoek naar het opzetten van een ‘Joint Corridor’ van Rotterdam naar Polen. Voor het opzetten van een betrouwbare verbinding wordt samengewerkt met andere bloemen- en plantenverladers om ladingen te kunnen bundelen.

Joint Corridors

Joint Corridors is een concept van het programma Off Road van de Topsector Logistiek. Het doel van dit programma is om betrokken partijen samen te laten werken aan het opschalen en optimaliseren van de verbinding en het aantal planten dat per spoor wordt vervoerd.

Royal Lemkes en Mandersloot werken al jaren samen voor het transport naar Polen en willen dit verduurzamen door van het spoor gebruik te maken. Voor Mandersloot biedt het daarnaast ook kansen voor het efficiënter inzetten van hun materieel en chauffeurs. Directeur Ronald Mandersloot: ‘Voor ons is duurzaamheid een steeds belangrijker wordend thema. Daarnaast is het vinden van voldoende chauffeurs voor onze internationale ritten een steeds grotere uitdaging, waarvoor deze spoorverbinding een uitstekend alternatief is. Het biedt ons en onze klanten flexibiliteit en een hoge betrouwbaarheid.’

‘We hebben maar één aarde en daar moeten we zuinig op zijn. Het is belangrijk dat we ketenpartners hebben die met ons meedenken richting een klimaatneutrale toekomst. Dit omvat zowel het duurzaam telen van planten, het productieproces, maar zeker ook het transport van onze planten naar klanten’, aldus Michiel van Veen, directeur Supply Chain en Business Innovation bij Royal Lemkes.

Niet-kraanbare trailer

Vooraf aan het transport heeft Mandersloot zelf een test uitgevoerd of de trailer van het bedrijf mee kon op het platform voor het hanteren van niet-kraanbare opleggers van VTG. In samenwerking met Royal Lemkes werd eerder in samenwerking met masterstudenten van Hogeschool Rotterdam onderzoek gedaan naar het vervoer van niet-kraanbare trailers per spoor wat heeft geleid tot deze testrit naar Polen.

De trailer is vrijdagmiddag vertrokken vanaf Bleijswijk naar Railport Brabant in Tilburg. Daar is de trailer vrijdagavond op het spoor gezet en is zaterdagmiddag aangekomen op de Railterminal Rzepin in Polen. Volgens de partijen heeft de verbinding ‘een betrouwbaarheid van 99 procent en een doorlooptijd van 14 uur’.

Bekijk hier een reportage over het vervoer van niet-kraanbare trailers per spoor:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding