‘Voorlopig schatten we de schade tussen de 30 en 50 miljoen euro. Maar het water is nog niet overal weg getrokken. Dus het is nog even afwachten om een goede inschatting te kunnen maken’, laat Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken weten aan de VRT.

Ingestorte brug

Naar aanleiding van het noodweer en de overstromingen in de tweede helft van vorige week zijn vele spoorlijnen in het zuiden van België versperd, een brug is ingestort, modderstromen hebben de ballast verplaatst en vele baanvakken en locaties zijn niet meer bereikbaar omwille van grondverzakkingen onder de spoorinfrastructuur.

‘In totaal moeten we voor 70.000 ton aan nieuwe kiezels leggen, enkele tienduizenden dwarsliggers moeten we vervangen, en meer dan 10 kilometer aan spoorbermen en grondverzakkingen moeten opnieuw worden gestabiliseerd’, vervolgt Baeken.

Lineas

Lineas dat gevestigd is in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en Spanje, is het hardst getroffen in België. Niels Maat, assistant operations manager Nederland van Lineas: ‘In heel Wallonië lag de afgelopen dagen het spoorverkeer plat, als gevolg van aardverschuivingen en wateroverlast.’

Volgens Maat zijn er 50 tot 60 goederentreinen van Lineas in België gestrand. ‘En dat is veel. We konden Frankrijk niet in en konden vanuit België Duitsland niet in. Het stond aan alle kanten helemaal vast.’

Daarnaast zijn de erbarmelijke omstandigheden in de maatschappij voelbaar bij de vestigingen van Lineas. ‘Helaas hebben we ook te maken met mensen die geen dak boven hun hoofd meer hebben en een plekje zochten in onze gebouwen. Dat is een troosteloos aangezicht.’

Ook heeft het bedrijf in Wallonië langdurig geen beschikking over elektriciteit gehad. De elektriciteit is voor een groot deel inmiddels weer terug, ook in de gebouwen van de spoorwegvervoerder.

Vertraagde lading

Volgens Maat loopt het treinverkeer van de spoorwegvervoerder tussen België, Nederland en Duitsland weer volgens plan. Maar de geplande treinen die rijden vervoeren momenteel nog wel de vertraagde lading, om de vertraging van afgelopen dagen in te lopen. ‘Het begint langzaam weer up en running te komen.’

De enige situatie waar Lineas nog veel last van heeft, is op dit moment aan de Duits-Tsjechische grens bij het Duitse Bad Schandau. ‘Sinds eergisteren waren daar ineens veel modderstromen aanwezig. In Salzburg, Oostenrijk, is volgens Maat ook sprake van veel hinder door de wateroverlast. ‘Maar daar stagneert het treinverkeer nu wel redelijk.’

De enige route naar Duitsland die open was volgens Maat, was de Brabantroute in Venlo, Nederland. ‘Met Lineas Nederland hebben we extra capaciteit geleverd op de Brabantroute van Keulen tot Rotterdam en Roosendaal, om zoveel mogelijk treinen te slepen.’ Daarbij heeft Lineas een aantal treinen met reefers vol met fruit, met als bestemming Spanje, moeten evacueren en bijvullen om te voorkomen dat de reefers leeg raakten.

Maat spreekt van toch nog een lichtpuntje in deze chaos. ‘Alledrie de spoorwegbeheerders, Infrabel, Prorail en DB Netz zijn voor eerst met elkaar aan tafel gegaan voor een cirisisoverleg.’ Dat is volgens Maat een goede ontwikkeling voor de sector.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding