Dit meldt het Havenbedrijf Rotterdam. Aan het begin van dit jaar was de capaciteit gestegen tot bijna 200.000 teu tussen Beieren en Rotterdam. Begin 2020 stond de teller nog slechts op 80.000 teu.

Shift naar Rotterdam

Ingrid Rossmeier, vertegenwoordiger Zuid-Duitsland bij Havenbedrijf Rotterdam laat weten dat verschillende handelsstromen groeien over het spoor. ‘Zowel machines, automotive als industriële goederen.’ Daarmee doelt Rossmeier vooral op de exportmarkt.

Er is volgens haar ook een shift gaande van Duitse havens naar de haven in Rotterdam. ‘De groei is niet alleen te danken aan het groeiende aantal containers. Bedrijven kiezen ook voor een andere haven. In plaats van Hamburg of Bremerhaven wordt Rotterdam aangedaan. Er rijden nu dagelijks spoorshuttles tussen Rotterdam en Beieren’, zegt Rossmeier. ‘Treinen naar Burghausen rijden vijf keer per week, Neurenberg acht keer en München dertien keer per week.’

Regensburg

De meest recente nieuwe spoorverbinding is de verbinding tussen Rotterdam en Regensburg. In maart dit jaar liet vervoerder European Gateway Services (EGS) nog weten haar spoornetwerk verder uit te breiden in Zuid-Duitsland. Met de nieuwe verbinding tussen Rotterdam en Regensburg in Beieren werd een vierde bestemming toegevoegd aan het netwerk van EGS in Zuid-Duitsland. München, Neurenberg en Stuttgart (Kornwestheim) maakten al deel uit van hun spoornetwerk. EGS is het transportproduct van Hutchison Ports ECT Rotterdam.

Volgens het Havenbedrijf Rotterdam wordt er tussen Rotterdam en Regensburg via het spoor 20.000 teu op jaarbasis vervoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding