DB Cargo probeert momenteel met man en macht de vrachttreinen te laten rijden die cruciaal zijn voor de bevoorrading van onder meer elektriciteitscentrales en bedrijventerreinen. Verder werkt het railgoederenbedrijf samen met Duitse particuliere spoormaatschappijen en buitenlandse spoorbedrijven om zo veel mogelijk treinen te laten rijden.

Nederland

De gevolgen voor het spoorgoederenverkeer in Nederland zijn vooralsnog beperkt, stelt DB Cargo Nederland. Weliswaar zijn er vrachttreinen uitgevallen, maar zegt dat het merendeel van de treinen naar Duitsland nog rijdt. Het bedrijf kampt wel met vertragingen op het spoor.

DB Cargo zegt met ploegendiensten van machinisten een beperkte dienstregeling in stand te houden tot het einde van de staking vrijdagmiddag om 14.00 uur. ‘Het is steeds afwachten wat de volgende ploeg doet’, aldus een woordvoerder.

Geen onderhandelingen

Wanneer de staking ook na vrijdag wordt gecontinueerd, zijn er volgens DB Cargo meer negatieve langetermijneffecten te verwachten, waarbij klanten overstappen op het wegvervoer.

Voorlopig hebben DB Cargo en de vakbond GDL nog niet de mislukte cao-onderhandelingen hervat. Daarbij eist de bond een trapsgewijze loonsverhoging van 3,2% binnen 28 maanden. Het railbedrijf gaat wel akkoord met de stijging, maar wil die  uitsmeren over een periode van 40 maanden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding