De tweede ronde aan stakingen onder de machinisten van DB Cargo binnen een maand heeft het afgelopen weekend nog niet voor grote verstoringen in het railgoederenvervoer in Duitsland gezorgd, zeggen de betrokken partijen. Hoofdzakelijk ook omdat een groot deel van het nationaal vrachtvervoer over het spoor dan stilligt. Alleen het internationaal multimodaal vervoer had dit weekend al last van de acties, die tot woensdag zullen duren.

Volgens een woordvoerder van Kombiverkehr zijn de meeste vrachttreinen zaterdag in de buurt van de eindbestemming tot stilstand gekomen en is het zaak om de treincombinaties in de loop van maandag naar de overslagterminals te krijgen Het bedrijf is optimistisch dat men daarin zal slagen.

Rangeerterreinen

Ook op verschillende rangeerterreinen waren er zondag problemen, meldt DB Cargo. Het geeft echter verder geen details. De grote ‘beperkingen en vertragingen’ verwacht het railgoederenbedrijf eerst op maandag als de fabrieken in Duitsland opengaan.

Het waarschuwt dan ook voor problemen bij de aan-en afvoer. Een cisisisteam van DB Cargo geeft daarbij zoals bij de eerste staking (11 en 12 augustus) prioriteit aan ‘systeem- en verzorgingsrelevante’ treinen’. Het gaat dan onder meer om de aanvoer van kolen voor de energiecentrales en de staalindustrie. Die konden tot nu toe, onder meer met de hulp van partners, hun bestemming bereiken, heet het in een toelichting van DB Cargo.

Coronabonus

GDL zei het afgelopen weekend bereid te zijn de onderhandelingen over hogere lonen te hervatten. ‘Het wachten is echter op een aanbod van de leiding van DB dat die naam ook werkelijk verdient’, aldus GDL-voorzitter Claus Weselsky.

DB gaf zondag aan voor 2021 een corona-bonus in het vooruitzicht te stellen om de vastgelopen cao-gesprekken weer in beweging te krijgen.. Voor de GDL was dat niet genoeg. De vakbond wil een concreet aanbod van DB en ‘geen mogelijkheid op een bonus’. GDL eist dat alle machinisten een premie van 600 euro krijgen voor het werken tijdens de pandemie. Verder zijn er meningsverschillen over de de cao-periode waarin loonsverhogingen worden uitgekeerd en de pensioenen.

Geen millimeter

De machinisten legden op 11 en 12 augustus ook al het werk neer. De staking trof toen het internationale vrachtvervoer. GDL verwijt de leiding van DB sindsdien ‘nog geen millimeter te hebben bewogen in het loonconflict’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding