DB Cargo ‘spant zich in’ om de opgelopen achterstanden  van de vier dagen durende staking zo snel mogelijk in te halen, maar waarschuwt al dat dit niet makkelijk zal zijn. Nog zo’n 220 treinritten moeten worden afgewikkeld. Het bedrijf ‘betreurt’ daarbij de hinder die klanten nog zullen ondervinden van de acties.

Bij het multimodaal vervoer was de schade door de staking aanzienlijk minder. Op dinsdag stond in die sector slecht 10% van de treinen stil. Die achterstand zou al binnen een dag kunnen worden ingelopen, aldus het bedrijf Kombiverkehr.

Vliegtuigbom

Behalve de naweeën van de stakingen kampt DB Cargo met problemen met de bovenleiding bij Oberhausen alsmede het onschadelijk maken van een vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog nabij de plaats Wesel, dichtbij de grens bij Limburg. Dat zorgde dinsdag voor extra hinder in het treinverkeer van en naar Duitsland. DB Cargo wijst daarbij op dat de de problemen nog eens werden vergroot doordat een omleidingsroute via Venlo als gevolg van geplande werkzaamheden niet beschikbaar is tot zeker 10 september, aldus het spoorbedrijf.

Geen lege handen

Topman Richard Lutz van DB heeft de machinistenvakbond GDL inmiddels dringend verzocht terug te keren naar de onderhandelingstafel, waar hij niet ‘met lege handen’ zal verschijnen.

‘Het ligt nu aan de GDL-voorzitter Weselsky om weer aan te schuiven en niet buiten te staan en het land plat te leggen. Hij wees er verder op dat de twee stakingen van GDL deze maand in onder meer het railgoederenvervoer ‘geheel onnodig’ waren omdat de verschillen in het loonconflict tussen de twee sociale partners ‘niet zo groot zijn’.’

Weselsky is daar voorlopig nog niet toe bereid. Woensdag stelde hij verdere acties in het beroepsgoederentransport op de rails in het vooruitzicht als de directie van DB niet komt met betere voorstellen deze week.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding