‘Wij waren ons ervan bewust dat de hindernissen in een kort geding zeer hoog zijn en dat het stakingsrecht in Duitsland terecht zeer goed beschermd is’, zei een woordvoerster van Deutsche Bahn. ‘Wat de uitkomst ook wordt. We moeten het proberen.’ Volgens Deutsche Bahn is de staking buitenproportioneel. Het bedrijf roept machinistenvakbond GDL te stoppen met de acties.

De staking is het gevolg van een loonconflict, waarbij het vooral gaat om de timing en omvang van loonsverhogingen. In het nieuwe aanbod van Deutsche Bahn zat in ieder geval een coronabonus van 600 euro, iets wat GDL had geëist. Maar de rest van het aanbod was volgens de vakbond onvoldoende.

Voor komend weekend verwacht Deutsche Bahn 25 tot 30 procent van de langeafstandstreinen te kunnen laten rijden. Reizigers moeten de komende dagen rekening houden met beperkingen en volle treinen.

Het is de derde stakingsronde in korte tijd die het treinverkeer in Duitsland platlegt. Ook internationale treinen, zoals de nachttrein van Amsterdam naar Wenen, reden niet. De intercity van Amsterdam naar Berlijn rijdt niet verder dan Bad Bentheim, net over de Duitse grens bij Oldenzaal. De ICE International naar Frankfurt rijdt wel tot het eindstation. Dat geldt niet voor de trein naar Basel in Zwitserland. Die rijdt niet verder dan Keulen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding