De staking, die dinsdagochtend zonder uitzicht op een akkoord werd beëindigd, laten geen ‘significante’ verschuivingen zien op de spotmarkt of het ladingaanbod naar andere modaliteiten, meldt bijvoorbeeld Timocom. Dat heeft er onder meer mee te maken met het feit dat er momenteel bij de wegvervoerders nauwelijks capaciteit is om de extra aanvragen door de staking te kunnen behappen. Uiteindelijk was er al voor de acties van de treinmachinisten al een nijpend tekort aan vrachtruimte op de weg.

Gewoon gewacht

Timocom stelt ook dat veel verladers gewoon het einde van de stakingen hebben afgewacht om bijvoorbeeld de extra kosten voor het alternatief transport uit te sparen. Voorwaarde is dan wel dat de lading deze vertraging van dagen kan hebben. Een woordvoerder van de vrachtbeurs wijst er tevens op dat de meeste private concurrenten van DB Cargo ook nauwelijks last hebben gehad van de staking.

De gedupeerde ladingaanbieders van de acties zijn dan ook vooral te zoeken bij de grote chemie-, staal en energiebedrijven in Duitsland. De particuliere railgoederenvervoerders hebben die markt grotendeels overgelaten aan DB Cargo en missen ook de capaciteit en materiaal om deze bedrijven te bedienen. Daarnaast zijn er ook veiligheidsvoorschriften die bijvoorbeeld het vervoer van chemicaliën moeilijk laten verplaatsen naar andere transportpartijen.

Schade

Het Institut der deutschen Wirtschaft heeft intussen berekend dat de stakingen bij DB Cargo de Duitse economie per dag zo’n 100 miljoen euro hebben gekost. De staking was het gevolg van een loonconflict, waarbij het vooral gaat om de timing en omvang van loonsverhogingen van 3,2% en een eenmalige coronabonus van 600 euro.

Het was de derde stakingsronde in korte tijd die het treinverkeer in Duitsland heeft platgelegd. Deutsche Bahn heeft meermaals geprobeerd om deze op een na langste treinstaking uit de geschiedenis te voorkomen. Met een lastminuteloonoffer, een rechtszaak en een hoger beroep, maar die werden allemaal afgewezen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding