Donderdag vertrok deze eerste rechtstreekse ‘Rotterdam-Moskou Shuttle’ richting de Russische hoofdstad vanaf de Rotterdamse RSC-treinterminal met een capaciteit van 40 containers (80 teu), voornamelijk handelsgoederen. De dienst is een initiatief van Smartcontainer en Ruscon, het agentschap wordt gevoerd door Partner in Rail. De start van de corridor werd op het hoogste politieke niveau gevierd met de aanwezigheid van afgevaardigden van zowel de Russische ambassade als die van Kazachstan, Azerbeidzjan, Armenië en Belarus (Wit-Rusland). De parkeerplaats van RSC stond dan ook vol auto’s met diplomatieke nummerplaten.

Handelsbetrekkingen

Op dit moment worden goederen tussen Nederland en Rusland voornamelijk via zeevracht en soms ook per truck getransporteerd. Maar door een rechtstreekse treinverbinding moet de Russische en Euraziatische regio met zo’n 300 miljoen consumenten, nog beter bediend kunnen worden. En vice versa uiteraard.

‘Deze spoorverbinding is erg belangrijk voor onze samenwerking en benadrukt de lange historie van Russische relatie met Nederland. Die willen we nog verder versterken’, sprak de afgevaardigde van de Russische ambassade. ‘Onze economieën vullen elkaar goed aan. Nederland is onze grootste handelspartner in de EU. Er zijn zo’n 400 Nederlandse bedrijven actief op de Russische markt.’

Maar de verbinding betekent niet alleen mogelijkheden voor de Nederlands-Russische handel. Het verbindt Rotterdam nog beter met de hele Euraziatische regio, vertelt Roland Verbraak van GVT, die ook bij de lancering aanwezig was. ‘Door deze rechtstreekse trein hebben we voortaan extra draaipunten op de Nieuwe Zijderoute. Er zijn meer combinaties mogelijk om al die andere landen eromheen te verbinden met Nederland, omdat we voor het natransport van de bestaande verbindingen in het Russische achterland gebruik kunnen maken.’

Nieuwe Zijderoute

Niet alleen Rusland, ook de andere landen in de Euraziatische regio zien kansen vanwege de opkomst van de Nieuwe Zijderoute. Zij hopen te profiteren van de verbinding tussen China en Europa, bijvoorbeeld door hun economieën te verbinden met de aftakkingen. ‘De problemen in het Suez kanaal hebben aangetoond dat er alternatieven moeten komen. De Nieuwe Zijderoute komt door Kazachstan en is een prima alternatief voor de bestaande handelsroutes’, sprak de afgevaardigde van de Kazachstaanse ambassade. ‘We zijn volop bezig om onze processen te verbeteren, zoals die van de Douane en de infrastructuur om onze positie als transhipment-land verder te versterken.’

Ook de afgevaardigde van Azerbeidzjan benadrukte het belang van de Nieuwe Zijderoute voor haar land. Die economie draait nu nog voor een belangrijk deel op de olie-industrie. ‘Het is belangrijk dat we onze afhankelijkheid ervan verminderen en onze economie diversificeren.’ Azerbeidzjan ziet dan ook goede kansen om de logistieke sector verder te versterken. Het gaat immers niet alleen om de Nieuwe Zijderoute. Er wordt ook volop geïnvesteerd in een Noord-Zuid verbinding die Rusland met Iran verbindt en weer nieuwe handelsroutes opent met India en Pakistan.

‘We investeren veel geld in de ontwikkeling van de haven van Bakoe aan de Kaspische Zee. Die doet nu zo’n 3 tot 4 miljoen teu per jaar, maar heeft capaciteit van 15 miljoen teu. De haven is belangrijk om Azerbeidjan te ontwikkelen tot een internationale logistieke hub. Alleen al dit jaar hebben we een volumegroei van maar liefst 21%.’

De afgevaardigde van de ambassade van Belarus (Wit-Rusland) vertelde eveneens veel belang te hechten aan de Nieuwe Zijderoute. ‘Er gaat jaarlijks 100 miljoen ton Europese lading door ons land. We zijn het centrum van de Nieuwe Zijderoute. 10 jaar geleden heeft China het beleid veranderd. Vroeger was hun productiecapaciteit voornamelijk aan de kust gevestigd en ging alles per zeevracht naar het westen. De afgelopen 10 jaar hebben ze ook fors in fabrieken die in Midden- en West-China staan geïnvesteerd. Er bestaat overcapaciteit, dus die goederen willen ze graag naar Europa exporteren. Daarom hebben wij ook onze infrastructuur fors verbeterd. Er is dit jaar een groei van 40% in transhipment containers ten opzichte van vorig jaar.’

Gevoeligheden

Toch is het niet allemaal koek en ei tussen de landen in de regio. Er bestaan op sommige punten nog wel wat gevoeligheden, zo bleek tijdens de bijeenkomst op de RSC terminal. De afgevaardigde van Armenië beschuldigde de afgevaardigde van Azerbeidjan van een verkeerde voorstelling van zaken. De toekomstige Noord-Zuid-verbinding tussen Rusland en Iran loopt namelijk door een betwist gebied. Beide afgevaardigden hadden dit gebied met spoorlijn op hun eigen nationale corridor-kaart gezet. Armenië is is nu bezig, onder meer door de aanleg van tunnels in de bergen, om die Noord-Zuid verbinding te voltooien. Daarmee ontstaat er een transportcorridor tussen de Perzische golf en de Zwarte Zee regio. ‘Iran wil Armenië gebruiken om haar goederen naar Europa te transporteren. Op dit moment zijn we alleen nog maar met Georgië verbonden, maar daar gaan we dus verandering in brengen’, aldus de afgevaardigde van de Armeens ambassade.

Overigens investeren niet alleen de landen in de Euraziatische regio in het spoor, ook het Havenbedrijf Rotterdam ziet groeikansen in de modaliteit. ‘Nu Smart Containers (die de verbinding verzorgt met Moskou, red.) erbij is gekomen zitten we inmiddels op 36 internationale railoperators die actief zijn in de Rotterdamse haven’, vertelde Gilbert Bal van het Havenbedrijf tijdens de bijeenkomst. ‘Daarmee beschikken we over 400 railverbindingen vanaf Rotterdam naar de rest van Europa.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding