Europa’s grootste spoorvrachtvervoerder heeft daartoe in Shanghai de werkmaatschappij DB Cargo Transasia opgezet. Die moet zorgen voor een forse groei van het spoorvervoer op de route, als alternatief voor het vervoer over zee. Volgens DB Cargo bedraagt de capaciteit op dit moment al ruim 200.000 containers op jaarbasis.

Tien routes

DB Cargo Transasia valt onder DB Cargo Eurasia, dat via meer dan tien routes containers tussen Azië en Europa vervoert. Jongste toevoeging aan het netwerk is de verbinding tussen Hamburg en Shanghai, die eind september is geïntroduceerd. Via koppeling met het Europese netwerk van DB Cargo zijn er verbindingen tussen het Verre Oosten en achttien Europese landen.

Volgens DB Cargo is spoorvervoer via de trans-Euraziatische corridor ‘aanzienlijk’ sneller dan transport per containerschip. Ook zou het tien keer zo goedkoop zijn als vergelijkbaar vervoer per luchtvracht. De spoorvervoerders stelt dat het vervoer via de Nieuwe Zijderoute de afgelopen jaren met zo’n 3000 treinen per jaar is gegroeid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement