Na een treinrit naar Sint-Petersburg, worden de containers gevuld met electronica en kleding per boot naar de Duitse haven Mukran gebracht, waarna de containers weer per trein het laatste stuk naar Mannheim afleggen. De reis zal 16 tot 18 dagen duren en er zal 12.808 kilometer worden afgelegd. Door vanuit Rusland direct naar Duitsland te reizen en geen Oost-Europese landen aan te doen als Belarus (Wit-Rusland) en Polen, voorkomt China Railways congestie aan de grenzen. Ook hoeft men via deze route maar één in plaats van twee keer van spoorbreedte te wisselen, wat zorgt voor minder oponthoud wanneer treinen opnieuw geladen moeten worden.

Ook wil China Railways er op deze manier mogelijk voor zorgen dat men voor het transport niet afhankelijk is van landen als Belarus en Polen. Er is momenteel sprake van veel spanning tussen deze twee landen. Deze spanning is ontstaan door de migratiecrisis, waarbij Belarus ervan wordt beschuldigd om een grote hoeveelheid migranten te hebben aangemoedigd om naar de grens met Polen te komen. Beide partijen hebben al gedreigd de grenzen te willen sluiten.

China Railways is niet de eerste partij die mogelijk mede om deze reden treinverkeer door deze landen wil vermijden. Logistiek dienstverlener FELB liet in december ook al weten een service tussen Beijing en Sint-Petersburg op te zetten. ‘ Het is een opluchting om een alternatief te hebben voor de route met Belarus en Polen’, zei FELB in December. ‘Er zijn recent veel moeilijkheden geweest op het Europese deel van de verbinding tussen Centraal Europa en China.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement