Noordzee – Oostzeecorridor tussen Polen en België uitgebreid

Nieuwe Zijderoute

De Noordzee-Oostzeecorridor voor goederenvervoer per spoor is uitgebreid. Er is een verbinding opgezet met Medyka in Polen en met de havens van Gent en Zeebrugge in België. Deze plaatsen zullen onderdeel gaan uitmaken van de hoofdlijn van de corridor. Daarnaast is er ook een verbinding opgezet met de haven van Terneuzen die dienst zal gaan doen als toevoerlijn.

Met deze uitbreiding wil de Noordzee-Oostzeecorridor de verbinding over land tussen Oost- en West-Europa en de verbinding met Azië verbeteren. Vooral de uitbreiding van de corridor met Medyka zorgt voor de verbeterde toegang tot Azië. Het is daar bovendien mogelijk om te wisselen van spoorwijdte en ze bieden er mogelijkheden voor opslag van goederen.

Ook zorgt de uitbreiding voor verbeterde toegang tot enkele belangrijke havens voor het spoorvervoer. Zo wordt 15% van het vrachtvervoer vanuit de haven van Zeebrugge vervoerd per trein. Ook de North-Sea port (Gent-Terneuzen) vervoert 10% van het vrachtvervoer tussen de haven en het achterland per trein.

De Noordzee-Oostzeecorridor is een project dat is opgestart in 2015 met het doel om de aantrekkelijkheid en efficiëntie van spoorvervoer te verbeteren. Het omvat inmiddels 9600 kilometer spoor in 8 landen in de Europese Unie en verbindt de belangrijkste havens aan de Noordzee met Centraal Europa en de Baltische Staten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Noordzee – Oostzeecorridor tussen Polen en België uitgebreid | NT

Noordzee – Oostzeecorridor tussen Polen en België uitgebreid

Nieuwe Zijderoute

De Noordzee-Oostzeecorridor voor goederenvervoer per spoor is uitgebreid. Er is een verbinding opgezet met Medyka in Polen en met de havens van Gent en Zeebrugge in België. Deze plaatsen zullen onderdeel gaan uitmaken van de hoofdlijn van de corridor. Daarnaast is er ook een verbinding opgezet met de haven van Terneuzen die dienst zal gaan doen als toevoerlijn.

Met deze uitbreiding wil de Noordzee-Oostzeecorridor de verbinding over land tussen Oost- en West-Europa en de verbinding met Azië verbeteren. Vooral de uitbreiding van de corridor met Medyka zorgt voor de verbeterde toegang tot Azië. Het is daar bovendien mogelijk om te wisselen van spoorwijdte en ze bieden er mogelijkheden voor opslag van goederen.

Ook zorgt de uitbreiding voor verbeterde toegang tot enkele belangrijke havens voor het spoorvervoer. Zo wordt 15% van het vrachtvervoer vanuit de haven van Zeebrugge vervoerd per trein. Ook de North-Sea port (Gent-Terneuzen) vervoert 10% van het vrachtvervoer tussen de haven en het achterland per trein.

De Noordzee-Oostzeecorridor is een project dat is opgestart in 2015 met het doel om de aantrekkelijkheid en efficiëntie van spoorvervoer te verbeteren. Het omvat inmiddels 9600 kilometer spoor in 8 landen in de Europese Unie en verbindt de belangrijkste havens aan de Noordzee met Centraal Europa en de Baltische Staten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement