Cosco en VTG plannen vaste railverbinding met China voor chemie

Nieuwe Zijderoute

Het Chinese scheepvaartbedrijf Cosco en de Duitse spoorvervoerder VTG zijn van plan om een vaste treinverbinding op te zetten tussen Europa en China voor chemische stoffen. Vorige week kwam een testtrein geladen met chemie aan in Duisburg in Duitsland. De bedrijven willen dat er binnenkort eens in de twee weken een trein in beide richtingen gaat rijden.

De trein vervoerde 28 ISO-tankcontainers met niet-gevaarlijke chemische stoffen van Changchun in Noord-China naar Duisburg via de Trans-Siberische route. De grens werd gepasseerd bij Suifenhe, dichtbij het noordelijk gelegen Changchun. Dit meldt NT-zustervakblad RailFreight.com.

De bedrijven willen de mogelijkheden voor het transporteren van niet-gevaarlijke goederen via de Nieuwe Zijderoute verbeteren. ‘We werken aan een logistiek concept voor het transporteren van vloeibare lading, wat geclassificeerd is als een niet gevaarlijk product. Dit zit nu in de planningsfase’, vertelt Hendrik Wehlen, business development manager bij VTG tegen RailFreight. De trein zal naast de tankcontainers ook gewone containers vervoeren.

Volgens VTG biedt het transport van chemische vloeistoffen via het spoor een goed alternatief voor zeevervoer. ‘De markt vraagt om andere mogelijkheden naast zeevervoer’, laat VTG aan RailFreight weten. Dit komt voornamelijk door de lange transittijden van het zeevervoer, zo geeft het bedrijf aan. Wanneer de transittijden via het spoor aanzienlijk korter zijn, biedt het vervoer via het spoor volgens de spoorvervoerder een voordelig alternatief.

Ingewikkelde eisen

Wel is er nog ruimte voor verbetering als het gaat om de administratieve processen bij het passeren van de grens met tankcontainers vol chemische vloeistoffen langs de Nieuwe Zijderoute. Omdat de processen aan de grens niet gestandaardiseerd zijn en per grensovergang kunnen verschillen, zullen de treinen er langer over doen om de grens te kunnen passeren. Vooral in China zijn er nog strenge en ingewikkelde eisen aan het vervoeren van chemische stoffen.

Ook kan de manier van afhandelen van de tankcontainers tussen China en Rusland verschillen. Het kan volgens VTG bijvoorbeeld voorkomen dat China het transport heeft goedgekeurd, terwijl Rusland het afkeurt vanwege een verkeerde classificatie van mogelijk gevaarlijke stoffen. Ook de toenemende congestie is een probleem wat effect zou kunnen hebben op de transittijden. Suifenhe is het afgelopen jaar steeds populairder geworden omdat de grensovergang steeds meer gaat dienen als alternatief voor de grensovergang met Kazachstan, waar veel sprake is van congestie.

‘Omdat het een testtrein was, waren veel processen nog niet gestandaardiseerd. Het was de eerste keer dat men bij deze Chinees-Russische grensovergang bij Suifenhe het transport van tankcontainers behandelde. Ook waren er wat vertragingen door de weersomstandigheden, omdat de trein in een sneeuwstorm terecht kwam’, meldt VTG in een LinkedIn-bericht over het verloop van de testreis op deze route. Ondanks de beperkingen die het bedrijf heeft ervaren bij deze reis, staan ze echter positief tegenover het opzetten van een vaste verbinding en geven ze aan de verbinding in de toekomst nog verder te willen uitbreiden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Cosco en VTG plannen vaste railverbinding met China voor chemie | NT

Cosco en VTG plannen vaste railverbinding met China voor chemie

Nieuwe Zijderoute

Het Chinese scheepvaartbedrijf Cosco en de Duitse spoorvervoerder VTG zijn van plan om een vaste treinverbinding op te zetten tussen Europa en China voor chemische stoffen. Vorige week kwam een testtrein geladen met chemie aan in Duisburg in Duitsland. De bedrijven willen dat er binnenkort eens in de twee weken een trein in beide richtingen gaat rijden.

De trein vervoerde 28 ISO-tankcontainers met niet-gevaarlijke chemische stoffen van Changchun in Noord-China naar Duisburg via de Trans-Siberische route. De grens werd gepasseerd bij Suifenhe, dichtbij het noordelijk gelegen Changchun. Dit meldt NT-zustervakblad RailFreight.com.

De bedrijven willen de mogelijkheden voor het transporteren van niet-gevaarlijke goederen via de Nieuwe Zijderoute verbeteren. ‘We werken aan een logistiek concept voor het transporteren van vloeibare lading, wat geclassificeerd is als een niet gevaarlijk product. Dit zit nu in de planningsfase’, vertelt Hendrik Wehlen, business development manager bij VTG tegen RailFreight. De trein zal naast de tankcontainers ook gewone containers vervoeren.

Volgens VTG biedt het transport van chemische vloeistoffen via het spoor een goed alternatief voor zeevervoer. ‘De markt vraagt om andere mogelijkheden naast zeevervoer’, laat VTG aan RailFreight weten. Dit komt voornamelijk door de lange transittijden van het zeevervoer, zo geeft het bedrijf aan. Wanneer de transittijden via het spoor aanzienlijk korter zijn, biedt het vervoer via het spoor volgens de spoorvervoerder een voordelig alternatief.

Ingewikkelde eisen

Wel is er nog ruimte voor verbetering als het gaat om de administratieve processen bij het passeren van de grens met tankcontainers vol chemische vloeistoffen langs de Nieuwe Zijderoute. Omdat de processen aan de grens niet gestandaardiseerd zijn en per grensovergang kunnen verschillen, zullen de treinen er langer over doen om de grens te kunnen passeren. Vooral in China zijn er nog strenge en ingewikkelde eisen aan het vervoeren van chemische stoffen.

Ook kan de manier van afhandelen van de tankcontainers tussen China en Rusland verschillen. Het kan volgens VTG bijvoorbeeld voorkomen dat China het transport heeft goedgekeurd, terwijl Rusland het afkeurt vanwege een verkeerde classificatie van mogelijk gevaarlijke stoffen. Ook de toenemende congestie is een probleem wat effect zou kunnen hebben op de transittijden. Suifenhe is het afgelopen jaar steeds populairder geworden omdat de grensovergang steeds meer gaat dienen als alternatief voor de grensovergang met Kazachstan, waar veel sprake is van congestie.

‘Omdat het een testtrein was, waren veel processen nog niet gestandaardiseerd. Het was de eerste keer dat men bij deze Chinees-Russische grensovergang bij Suifenhe het transport van tankcontainers behandelde. Ook waren er wat vertragingen door de weersomstandigheden, omdat de trein in een sneeuwstorm terecht kwam’, meldt VTG in een LinkedIn-bericht over het verloop van de testreis op deze route. Ondanks de beperkingen die het bedrijf heeft ervaren bij deze reis, staan ze echter positief tegenover het opzetten van een vaste verbinding en geven ze aan de verbinding in de toekomst nog verder te willen uitbreiden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement