Hupac vervoert 10,7% meer truckladingen per spoor

Modal shift

Het aantal  truckladingen dat spooroperator Hupac vorig jaar via het spoor vervoerde is met 10,7% gegroeid ten opzichte van 2020. Hupac vervoerde in 2021 ruim 1.1 miljoen truckladingen, ofwel ruim 2,1 miljoen teu.

Vooral het aantal truckladingen via de Alpen door Zwitserland groeide met 11,0% sterk, zo meldt het bedrijf. Hupac noemt het in gebruik nemen van de vier-meter corridor op de Gotthardroute in Zwitserland als belangrijke reden voor deze groei. Met deze vernieuwing kunnen opleggers met een doorrijhoogte van 4 meter de tunnel passeren.

Het aantal truckladingen door de Alpen via Oostenrijk en Frankrijk groeide met 10,2%. Het aantal truckladingen die niet via de Alpen werden vervoerd groeide met 10,4%. Vooral  het transport met Zuid-West- en Zuid-Oost Europa is het afgelopen jaar gegroeid.

De komende jaren wil Hupac zich verder gaan richten op het vervoer door Zwitserland en meer aandacht besteden aan de ontwikkeling van het transport met gebieden in Zuid-Italië, Spanje, Oost- en Zuid-Oost Europa.

Verschuiving

Hupac schrijft de groei van het afgelopen jaar toe aan de groeiende interesse voor meer klimaatvriendelijk vervoer via het spoor. Volgens de operator hebben zij de wegen vorig jaar ontlast van het vervoer van 21 miljoen ton goederen die nu via het spoor zijn vervoerd, wat heeft geleid tot besparing van CO2-uitstoot. De komende jaren wil Hupac een bijdrage leveren aan het verschuiven van nog meer volume aan goederen van de weg naar het spoor. In 2026 wil het bedrijf jaarlijks 1,5 miljoen truckladingen vervoeren per spoor.

Op dit moment kampt Hupac echter wel met de hoge energieprijzen. Het bedrijf ziet dit als een mogelijke beperking voor spoorvervoerders. ‘Alleen met concurrerende prijzen kunnen we de doelstellingen van de Green Deal halen. Een subsidie voor de kosten van elektriciteit zou daarom de huidige situatie verzachten en een belangrijk signaal naar de markt sturen’, zegt Michail Stahlhut, CEO van Hupac.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Hupac vervoert 10,7% meer truckladingen per spoor | NT

Hupac vervoert 10,7% meer truckladingen per spoor

Modal shift

Het aantal  truckladingen dat spooroperator Hupac vorig jaar via het spoor vervoerde is met 10,7% gegroeid ten opzichte van 2020. Hupac vervoerde in 2021 ruim 1.1 miljoen truckladingen, ofwel ruim 2,1 miljoen teu.

Vooral het aantal truckladingen via de Alpen door Zwitserland groeide met 11,0% sterk, zo meldt het bedrijf. Hupac noemt het in gebruik nemen van de vier-meter corridor op de Gotthardroute in Zwitserland als belangrijke reden voor deze groei. Met deze vernieuwing kunnen opleggers met een doorrijhoogte van 4 meter de tunnel passeren.

Het aantal truckladingen door de Alpen via Oostenrijk en Frankrijk groeide met 10,2%. Het aantal truckladingen die niet via de Alpen werden vervoerd groeide met 10,4%. Vooral  het transport met Zuid-West- en Zuid-Oost Europa is het afgelopen jaar gegroeid.

De komende jaren wil Hupac zich verder gaan richten op het vervoer door Zwitserland en meer aandacht besteden aan de ontwikkeling van het transport met gebieden in Zuid-Italië, Spanje, Oost- en Zuid-Oost Europa.

Verschuiving

Hupac schrijft de groei van het afgelopen jaar toe aan de groeiende interesse voor meer klimaatvriendelijk vervoer via het spoor. Volgens de operator hebben zij de wegen vorig jaar ontlast van het vervoer van 21 miljoen ton goederen die nu via het spoor zijn vervoerd, wat heeft geleid tot besparing van CO2-uitstoot. De komende jaren wil Hupac een bijdrage leveren aan het verschuiven van nog meer volume aan goederen van de weg naar het spoor. In 2026 wil het bedrijf jaarlijks 1,5 miljoen truckladingen vervoeren per spoor.

Op dit moment kampt Hupac echter wel met de hoge energieprijzen. Het bedrijf ziet dit als een mogelijke beperking voor spoorvervoerders. ‘Alleen met concurrerende prijzen kunnen we de doelstellingen van de Green Deal halen. Een subsidie voor de kosten van elektriciteit zou daarom de huidige situatie verzachten en een belangrijk signaal naar de markt sturen’, zegt Michail Stahlhut, CEO van Hupac.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement