De eis is gesteld omdat de deeltjes kwartsstof die vrij kunnen komen bij de werkzaamheden ernstige longklachten en kanker kunnen veroorzaken. ProRail zegt hier jaarlijks honderdduizenden tonnen van te gebruiken. ProRail laat weten de zorgen van de inspectie te delen, maar ook in gesprekken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te hebben gezegd dat het bedrijf onvoldoende kwartsloze ballast beschikbaar heeft om op korte termijn aan de eis te kunnen voldoen. De spoorbeheerder kan noodzakelijke geplande onderhoudswerkzaamheden niet uitvoeren als de inspectie voet bij stuk houdt.

ProRail zegt wel al verschillende veiligheidsmaatregelen te nemen. Zo zijn er eisen aan de hoeveelheid stof die de stenen mogen bevatten wanneer ze uit de groeve komen en heeft het bedrijf een stofarme lostrein ontwikkeld om stenen nat te houden bij het lossen in het spoor. Ook benadrukt het bedrijf dat de medewerkers gebruik maken van beschermingsmiddelen bij de werkzaamheden. De kwartsloze ballast die wel beschikbaar is, wordt nu gebruikt in tunnels en onder overkappingen. Op deze plekken verwacht ProRail dit jaar de werkzaamheden volledig kwartsloos uit te kunnen voeren. Het bedrijf zegt daarnaast te werken aan het vergroten van het aanbod van kwartsloze ballast voor de Nederlandse markt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement