‘Spoorwegovergangen tussen landen die vroeger duizenden goederen vervoerden en miljoenen dollars naar de economieën van beide landen brachten zijn vernietigd’, bevestigt de spoorwegorganisatie deze berichtgeving. Volgens JSC Oekrainian Railways was dit nodig omdat het Russische leger tanks en ander militair materieel over de spoorwegen bleef vervoeren. ‘We hebben de spoorwegen van Rusland vrede aangeboden, maar ze bleven tanks en ander militair materieel naar Oekraïne en zijn grenzen brengen’, aldus het bedrijf.

Dit gaat zeer waarschijnlijk veel impact hebben op Oekraïnes rol als land op de Nieuwe Zijderoute. De spoorwegorganisatie blijft echter vooralsnog positief. ‘Wij zullen het vrachtverkeer naar Europa volledig heroriënteren en doorgaan met de ontwikkeling van de Nieuwe Zijderoute langs Rusland. Wij zullen ook doorgaan met het ontwikkelen van transport met Aziatische landen, waaronder China, en hoogwaardige en snelle logistiek tussen Azië en de EU bieden, maar zonder de deelname van Rusland’, zegt het bedrijf hierover.

Route via Belarus

Treinen rijden op dit moment wel over de route via Belarus (Wit-Rusland) en Kazachstan. Ondernemersvereniging Evofenedex laat echter weten dat het vervoer op de route niet optimaal functioneert. ‘De spoorlijn functioneert nog wel, maar bepaalde partijen trekken zich terug van deze markt. Het spoor in Belarus is zwaar ontregeld door cyberaanvallen en ook het vervoer van militair materieel’, meldt de vereniging.

Volgens logistiek dienstverlener New Silkway Logistics zijn er nu nog geen problemen voor het vervoer op de Nieuwe Zijderoute via de belangrijkste route via Belarus. ‘We kijken de situatie van uur tot uur aan, maar op dit moment rijden onze treinen gewoon over deze route. Momenteel geldt Rusland ook niet als oorlogsgebied, waardoor er ook geen oorlogsdekking is voor het vervoer door Rusland’, vertelt Dennis van de Moosdijk, operations manager bij de logistiek dienstverlener. Ook operator Hupac laat weten vooralsnog geen belemmeringen te ervaren op de Nieuwe Zijderoute. ‘Het vervoer op de Nieuwe Zijderoute tussen Europa en China via Rusland is nu stabiel’, vertelt een woordvoerder.

Er zijn inmiddels verschillende strenge sancties van kracht tegen Rusland. Ook tegen Belarus zijn dit weekend sancties ingesteld. Zo worden belangrijke Russische banken uitgesloten van het betalingssysteem SWIFT, waardoor het zakendoen met Russische bedrijven mogelijk moeilijker gaat worden. Tegen Belarus worden exportbeperkingen ingevoerd.  Het transport door Rusland naar Azië kan vooralsnog doorgaan. Treinen kunnen echter niet stoppen in Rusland.

Wat deze beperkingen betekenen voor de Nieuwe Zijderoute bespreken wij aankomende dinsdag om 10 uur in een webinar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement