Volgens RailGood hebben onverwachte spoedwerkzaamheden in Noord-Brabant veel extra problemen veroorzaakt en is er daarnaast in de uitvoering weinig afstemming tussen DB Netz en ProRail over de werkzaamheden aan het derde spoor. Volgens de organisatie moet dat fors beter om voldoende en uitvoerbare omleidcapaciteit voor goederenvervoer te kunnen leveren. Treinvervoer van en naar het Rotterdamse havengebied verloopt door de huidige situatie zeer moeizaam, aldus RailGood.

DB Cargo maakte melding van geen of beperkt treinverkeer tussen Kijfhoek en Roosendaal, Kijfhoek, Eindhoven en Venlo en Utrecht, Den Bosch en Eindhoven tussen 1 en 5 uur in de nacht van woensdag op donderdag. Het zou gaan om spoedwerkzaamheden die niet verder uitgesteld konden worden. Hoewel de werkzaamheden succesvol zijn uitgevoerd, zeggen goederenvervoerders donderdag nog last te hebben van grote vertragingen. Volgens Hans-Willem Vroon, directeur van RailGood, lopen de vertragingen van vervoerders door de problemen in Duitsland in combinatie met de spoedwerkzaamheden op tot drie dagen.

Volgens Vroon is uit meetritten van ProRail gebleken dat de staat van het spoor op meerdere plekken niet op orde was waardoor het spoor op vijf locaties buiten dienst genomen moest worden. Zo was er sprake van niet werkende technische installaties, verzakkingen en wissels die niet op orde waren.

Vroon vraagt zich hoe het kan dat deze problemen niet eerder zijn ontdekt. ‘De Betuweroute is zoals gepland dicht vanwege de werkzaamheden in Duitsland. Maar juist daarom zou de Brabantroute nu wel goed moeten functioneren. ProRail heeft jarenlang toegezegd dat tijdens het omleidbedrijf derde spoor de omleidroutes tijdig en goed onderhouden beschikbaar zouden zijn. Dat blijkt nu dus niet zo te zijn. Hoe kan dat?’

Deadlines

‘80% van onze normale treinen rijden nu niet. Ik merkt dat ik klanten de deur moet gaan wijzen’, laat Mark Jansen, director operations van Hupac weten. ‘In Duitsland staat alles vast omdat er geen afstemming is tussen ProRail en DB Netz’. Jansen geeft bovendien aan voorbereidingen te hebben getroffen om bij terminals capaciteit zeker te stellen en extra wagonsets klaar te hebben staan voor verlading en vertrek.

Ook Arno van Deursen, countrymanager Lineas NL en algemeen directeur van Independent Rail Partner zegt enorm veel hinder te ervaren door de huidige situatie. ‘De route via Rotterdam, Tilburg, Eindhoven en Venlo was al druk vanwege de geplande sluiting van de Betuweroute. Maar door de onverwachte werkzaamheden lopen die vertragingen enorm op, mede doordat we nu niet kunnen uitwijken naar de Betuweroute.’

Een treinreis van Lage Zwaluwe naar Keulen duurde vannacht dubbel zo lang als normaal, stelt Van Deursen. ‘En in Keulen ontstaat dan verdere vertraging, waardoor die trein zo’n 12 uur later in Noord-Italië kan aankomen. Treinen die niet op tijd  aangekomen, kunnen immers ook niet op tijd vertrekken. Daar houd je de hele week last van. Daarnaast hebben we ook niet genoeg machinisten, omdat die aan bepaalde arbeidstijden en rusttijden vastzitten. Op deze manier kunnen we onze deadlines niet halen en weet ik niet hoe ik de ‘modal shift’ nog aan mijn klanten kan verkopen. Dit is desastreus voor de sector.’

Volgens ProRail liggen de problemen vooral aan de Duitse kant. ‘Daar zijn de werkzaamheden uitgelopen. Daarnaast zorgt de sluiting van de Betuweroute ervoor dat er nu heel veel druk op Venlo ligt’, vertelt een woordvoerder.

Irritant

ProRail laat daarnaast aan zustervakblad Spoorpro weten de beschikbaarheid van het spoor tijdens de werkzaamheden zo hoog mogelijk hebben proberen te houden en de werkzaamheden zo goed mogelijk te hebben uitgevoerd. Daarnaast zeggen zij wel degelijk met DB Netz in gesprek te zijn over geplande werkzaamheden. ‘We proberen zo goed mogelijk de belangen van partijen overeind te houden, maar daarin zijn we afhankelijk van onze Duitse partners. Dat dit hinder oplevert voor vervoerders is irritant’, aldus ProRail.

Tussen 2015 en 2022 wordt er tussen Zevenaar en Oberhausen een derde spoor aangelegd om de capaciteit op de Betuweroute te vergroten. Van 4 tot en met 20 maart zijn beide sporen tussen Zevenaar en Oberhausen buiten dienst. Treinen worden omgeleid via de Brabantroute.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement