De staatssecretaris laat weten dat ProRail bezig is met het ‘in kaart brengen van de uiteindelijke omvang van het tekort en het toetsen hiervan’. En dat zij daarnaast aan de spoorbeheerder heeft gevraagd om in kaart te brengen wat de gevolgen zijn als het emplacement, waarvan de brandvoorzieningen al sinds 2019 niet op orde zijn, wel moet sluiten per 1 januari 2023.

Het ministerie verwacht dat een sluiting grote gevolgen kan hebben voor het goederenvervoer per spoor. ‘De mogelijkheden voor logistieke oplossingen zijn beperkt wanneer Waalhaven Zuid gesloten zou worden voor het rangeren met gevaarlijke stoffen. Dit wordt onder andere belemmerd omdat emplacement Kijfhoek vanaf 2023 voor langere tijd minder capaciteit heeft vanwege een grootschalige renovatie’, laat Heijnen weten. De staatssecretaris geeft wel aan dat er ‘intensief bestuurlijk overleg’ plaatsvindt om dit scenario te voorkomen.

Volgens het ministerie van IenW heeft de spoorbeheerder eind 2021 een eerste analyse uitgevoerd waaruit bleek dat er een groot tekort was op het totale budget. Vervolgens is begin 2022 ingeschat dat dit zou gaan om een tekort van 63 miljoen euro. Dit gaat echter nog steeds om een schatting waarnaar onderzoek nog loopt.

14 miljoen euro

Vorige maand liet ProRail weten te kunnen starten met de eerste fase van de werkzaamheden voor het installeren van de brandvoorzieningen omdat het ministerie 14 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld. ProRail gaf echter aan nog in gesprek te zijn over de rest van het bedrag dat nog nodig is voor de tweede fase van de werkzaamheden die naar verwachting aan het einde van het tweede kwartaal zouden moeten beginnen.

ProRail werkt voor de emplacementen Waalhaven Zuid, Botlek, Maasvlakte, Europoort en Pernis aan het aanleggen van calamiteitenwegen en het verbreden van deze wegen naar 4,5 meter. Ook gaat het daarnaast ringleidingen installeren met brandkranen op maximaal 100 meter van elkaar. ProRail liet in september 2019 weten dat de toenmalige bluswatervoorzieningen op Waalhaven Zuid niet voldeden, waarna het anderhalf jaar lang niet mogelijk was om treinen met gevaarlijke stoffen te rangeren op het emplacement. Sinds april 2021 was dit weer mogelijk dankzij de aanwezigheid van een tijdelijke blustrein. De vergunning voor deze blustrein loopt echter af op 31 december 2022 en zal niet worden verlengd door de gemeente Rotterdam.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement