Het gaat hierbij om spoorlijn 11, een belangrijke goederenspoorlijn in de haven van Antwerpen, en om spoorlijn 12 tussen Kapellen en Essen in België. Het veiligheidssysteem is inmiddels op 40% van het Belgische spoor geïnstalleerd.

Spoorlijn 12 loopt van Antwerpen tot over de Nederlandse grens en is na voltooing van de werkzaamheden in België nu volledig aangesloten op ETCS. Spoorlijn 11 is van de Waaslandhaven op de linkeroever van de Schelde tot rangeerstation Antwerpen-Noord op de rechteroever op ETCS aangesloten. Het systeem controleert de snelheid van langsrijdende treinen die op ETCS zijn aangesloten en presenteert die op een scherm aan de machinist. Wanneer een trein te snel rijdt zorgt het veiligheidssysteem voor een noodremming.

Seinbeelden

In Europa wil men een universeel bruikbaar veiligheidssysteem om ervoor te zorgen dat treinen makkelijker over de verschillende spoornetten van landen kunnen rijden. Op het moment moeten locomotieven aan grenzen nog regelmatig gewisseld worden, omdat ze niet met het systeem zijn uitgerust dat gangbaar is in het land waar zij naartoe gaan. Ook werken landen nog vaak met seinbeelden die belangrijke informatie doorgeven aan treinbestuurders maar per land kunnen verschillen. ETCS vertaalt de seinbeelden in informatie die in heel Europa op de zelfde manier op een scherm in de cabine verschijnt.

In Europa zijn er volgens Infrabel 9 vervoersassen die met prioriteit op ETCS moeten worden aangesloten, waarvan drie in België. De spoorlijnen die nu zijn aangesloten, zijn onderdeel van deze corridors. België wil in 2025 zijn volledige spoornet hebben aangesloten op het systeem.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement