Negentien partijen uit het spoorgoederenvervoer hebben onder aanvoering van het Havenbedrijf Rotterdam hun handtekening gezet onder een samenwerkingsovereenkomst voor meer digitalisering. Met dit groeiprogramma ‘Rail Connected’ willen de ondertekenende partijen vaker gebruik gaan maken van digitale mogelijkheden zodat het spoorvervoer in de haven transparanter en efficiënter wordt.

Pilot

Op dit moment is het Havenbedrijf bezig met een pilot die ervoor moeten zorgen dat er meer en sneller duidelijkheid komt over wanneer treinen bij de terminals zijn, waardoor de bestaande capaciteit beter benut kan worden. ‘In de huidige situatie spreken de terminals met de railoperators een dienstregeling af, die per e-mail met de betrokken partijen wordt gedeeld. Tot het moment dat de lading wordt aangemeld is er alleen per e-mail of telefoon contact tussen de betrokken partijen over het doorgaan van een bezoek of wijzigingen. Soms zie je nu nog dat een aantal slots niet wordt gebruikt’, stelt een woordvoerder van het Havenbedrijf.

Volgens de woordvoerder loopt de pilot met de service Melding Container Achterland van Portbase naar verwachting nog tot het begin van het derde kwartaal van dit jaar. Tot die tijd zal de service verder worden uitgebouwd. Inmiddels gebruiken twee terminals en vier operators de service al om de dienstregeling en bezoeken digitaal met elkaar te delen.

Digitaal inzichtelijk

Naast de pilot die nu loopt, willen de ondertekende partijen ervoor gaan zorgen dat de samenstelling van treinen digitaal zichtbaar wordt in de service Melding Container Achterland. De treinsamenstelling wordt nu nog vaak in verschillende standaarden uitgewisseld tussen de terminal, de vervoerder en de tractieleverancier. Hierdoor moet er nog veel handmatig in eigen IT-systemen ingevoerd worden. Dit project bevindt zich nog in de beginfase. Wanneer de resultaten van de eerste pilot binnen zijn, gaan de ondertekenende partijen hiermee aan de slag zodat alle partijen de treinsamenstellingen digitaal in hun eigen standaard kunnen inzien.

Rail Connected komt voort uit het Maatregelenpakket Spoorgoederenvervoer waarmee het goederentransport per spoor gestimuleerd moet worden. Het programma wordt gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam. Het Havenbedrijf zorgt voor de coördinatie van het programma en geeft dat vorm samen met de marktpartijen.

Groei railvervoer

‘Vanwege onze duurzaamheidsdoelstellingen zetten wij als Havenbedrijf samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat én de logistieke partijen, in op forse groei van het railvervoer in de komende jaren. De transparantie en inzichten die door digitalisering ontstaan, dragen op termijn bij aan een betere voorspelbaarheid van het product spoorgoederenvervoer’, vertelt Matthijs van Doorn, directeur commercie bij het Havenbedrijf Rotterdam.

Naast deepsea containerterminals RWG en Hutchison Ports ECT Rotterdam, nemen de volgende partijen uit de spoorgoederensector deel: Contargo, CTT Rotterdam, Danser, DB Cargo Nederland, DistriRail, European Gateway Services, Haeger & Schmidt Logistics, KombiRail Europe, LTE, Neska Intermodal, Optimodal, Portshuttle, Rail Force One, Raillogix, Rotterdam Rail Feeding, RTB Cargo en Trimodal Europe.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement