Middencorridor Nieuwe Zijderoute verdubbelt capaciteit per september

Kaspische Zee

Vanaf september dit jaar zullen er zes schepen gaan varen tussen de haven van Aktau in Kazachstan en de haven van Baku in Azerbeidzjan. Dat is een verdubbeling van de huidige capaciteit op de midden-corridor van de Nieuwe Zijderoute, waar nu regelmatig drie feederschepen varen.

Dat zei Gaidar Abdikerimov, secretaris-generaal van de Trans-Kaspische Internationale Transport Associatie (TITR), vorige week tijdens de Railway Freight Summit in Brussel.

De Middencorridor is op dit moment het meest haalbare alternatief voor de route die loopt via Belarus en Rusland. Dat vervoerders hiervoor de Kaspische Zee moeten oversteken wordt echter gezien als een belangrijke beperking. Aangezien hier nu maar drie schepen varen heeft dat gevolgen voor de beschikbare capaciteit op de route.

Volgens Leila Batyrbekova van de Intergovernmental Commission Traceca is er een forse toename in capaciteit wanneer er drie schepen bijkomen. ‘Op het moment hebben de drie feederschepen samen een capaciteit van 600 teu. Als je uitgaat van een transittijd van drie of vier dagen per retourtrip, kunnen deze schepen samen vijf keer per week vertrekken. Dit komt neer op een totale capaciteit op de corridor van 3.000 teu per week, ofwel 30 tot 40 treinen. Wanneer er in september drie schepen bijkomen, verdubbelt de capaciteit op de corridor naar zestig tot tachtig treinen per week.’

Beperkt

In 2021 werd er op de route via Belarus en Rusland 27.500 teu per week vervoerd. Het is duidelijk dat de capaciteit op de middencorridor te beperkt is om alle vracht van deze route over te nemen. Cankat Yildiz van Middle Corridor Logistics benadrukt: ‘Men heeft de neiging om de midden-corridor qua capaciteit te vergelijken met de route via Rusland. Dat is een fout. Dat volume kunnen we niet vervoeren. Maar dat betekent niet dat we niet kunnen groeien’, zei hij tijdens een paneldiscussie bij de Summit.

‘Het gebruik van deze corridor is een puzzel’, aldus Alexander Hau van rederij Maersk, die ook vracht per trein vervoert. De Deense rederij heeft al enige tijd geleden afscheid genomen van de treinroute via Rusland. ‘De Zwarte Zee is ook een probleem. En de haven van Constanza in Roemenië aan de Zwarte Zee kampt met congestie. Verzekeringsmaatschappijen zijn daarnaast over het algemeen terughoudend met het aanbieden van verzekeringen voor transporten over de Zwarte Zee vanwege oorlogsrisico’s.’ Hau voegt hieraan toe dat de Nieuwe Zijderoute een alternatief is voor scheepvaart en dat de Middencorridor weer een alternatief is voor de route via Rusland. ‘Het kost tijd om een corridor te ontwikkelen. En er zou niet te veel druk van de buitenwereld moeten zijn’, zo stelt hij.

Dit artikel verscheen eerder op railfreight.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Middencorridor Nieuwe Zijderoute verdubbelt capaciteit per september | NT

Middencorridor Nieuwe Zijderoute verdubbelt capaciteit per september

Kaspische Zee

Vanaf september dit jaar zullen er zes schepen gaan varen tussen de haven van Aktau in Kazachstan en de haven van Baku in Azerbeidzjan. Dat is een verdubbeling van de huidige capaciteit op de midden-corridor van de Nieuwe Zijderoute, waar nu regelmatig drie feederschepen varen.

Dat zei Gaidar Abdikerimov, secretaris-generaal van de Trans-Kaspische Internationale Transport Associatie (TITR), vorige week tijdens de Railway Freight Summit in Brussel.

De Middencorridor is op dit moment het meest haalbare alternatief voor de route die loopt via Belarus en Rusland. Dat vervoerders hiervoor de Kaspische Zee moeten oversteken wordt echter gezien als een belangrijke beperking. Aangezien hier nu maar drie schepen varen heeft dat gevolgen voor de beschikbare capaciteit op de route.

Volgens Leila Batyrbekova van de Intergovernmental Commission Traceca is er een forse toename in capaciteit wanneer er drie schepen bijkomen. ‘Op het moment hebben de drie feederschepen samen een capaciteit van 600 teu. Als je uitgaat van een transittijd van drie of vier dagen per retourtrip, kunnen deze schepen samen vijf keer per week vertrekken. Dit komt neer op een totale capaciteit op de corridor van 3.000 teu per week, ofwel 30 tot 40 treinen. Wanneer er in september drie schepen bijkomen, verdubbelt de capaciteit op de corridor naar zestig tot tachtig treinen per week.’

Beperkt

In 2021 werd er op de route via Belarus en Rusland 27.500 teu per week vervoerd. Het is duidelijk dat de capaciteit op de middencorridor te beperkt is om alle vracht van deze route over te nemen. Cankat Yildiz van Middle Corridor Logistics benadrukt: ‘Men heeft de neiging om de midden-corridor qua capaciteit te vergelijken met de route via Rusland. Dat is een fout. Dat volume kunnen we niet vervoeren. Maar dat betekent niet dat we niet kunnen groeien’, zei hij tijdens een paneldiscussie bij de Summit.

‘Het gebruik van deze corridor is een puzzel’, aldus Alexander Hau van rederij Maersk, die ook vracht per trein vervoert. De Deense rederij heeft al enige tijd geleden afscheid genomen van de treinroute via Rusland. ‘De Zwarte Zee is ook een probleem. En de haven van Constanza in Roemenië aan de Zwarte Zee kampt met congestie. Verzekeringsmaatschappijen zijn daarnaast over het algemeen terughoudend met het aanbieden van verzekeringen voor transporten over de Zwarte Zee vanwege oorlogsrisico’s.’ Hau voegt hieraan toe dat de Nieuwe Zijderoute een alternatief is voor scheepvaart en dat de Middencorridor weer een alternatief is voor de route via Rusland. ‘Het kost tijd om een corridor te ontwikkelen. En er zou niet te veel druk van de buitenwereld moeten zijn’, zo stelt hij.

Dit artikel verscheen eerder op railfreight.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement