Minhas vraagt zich af of de omleidcapaciteit via de grensovergangen bij Venlo en Oldenzaal wel volstaat voor het afwikkelen van alle goederentreinen. Ook vraagt het kamerlid wat de gevolgen zijn van het capaciteitstekort voor de aan- en afvoer van goederen tussen Nederland en het Europese achterland en voor de concurrentiepositie van de Nederlandse havens en terminals. Daarnaast wordt er in de kamervragen ingegaan op het vervoer van gevaarlijke stoffen. Minhas vraagt of goederentreinen met gevaarlijke stoffen bij voorkeur via de Betuweroute gestuurd zullen worden en welke route deze treinen gaan rijden als dit niet mogelijk is.

Verder besteedt Minhas aandacht aan de hinder van geluid en trillingen die omwonenden mogelijk gaan ervaren door de werkzaamheden. Hij vraagt zich af of de spoorweginfrastructuur van de omleidingsroutes beschikbaar en betrouwbaar genoeg is om hinder door werkzaamheden te voorkomen.

De werkzaamheden waar Minhas naar refereert zullen plaatsvinden tussen november 2024 en mei 2026. In totaal zullen goederentreinen in die periode 20 weken niet via de Betuweroute kunnen rijden. Daarnaast zal er gedurende 60 weken op slechts één spoor treinverkeer mogelijk zijn. ’20 weken is te lang. Zegt Hans-Willem Vroon, directeur van belangenorganisatie RailGood. Het gaat om 75 goederentreinen per dag die niet over de Betuweroute kunnen rijden in die periode.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement