Jongeren willen een toekomst hebben, maar ook steeds meer klanten willen weten hoe vervoer beter en schoner kan. Leon Simons, programmamanager binnen de Topsector Logistiek: ‘Ons programma Carbon Footprinting helpt bedrijven om de impact van de keuzes van je klanten te meten en hoeveel CO2 dat gaat kosten. Met dit programma laten we bedrijven zien wat de gevolgen voor de wereld zijn en wat de waarde voor hen is. Data delen is hierin ook heel belangrijk, je kunt zoveel meer besparen. Brandstofgegevens ontsluiten is wel een dingetje. Van de binnenvaart weten we al meer, komend jaar staat het spoor op het programma. Hopelijk gaan veel bedrijven helpen door hun data te delen.’
Software
Martijn Spee van Ricoh vertelt dat zij daar al druk mee bezig zijn: ‘Je hebt vooral software nodig om dit te berekenen. Hoe meer data je hebt, hoe beter je dat kan berekenen. Maar hoe meer data je hebt, hoe meer software je ook weer nodig hebt. Je wilt de emissie van vervoerders krijgen om en die moeten gebaseerd zijn op het verbruik. Daar zijn niet alle vervoerders klaar voor. Klanten willen weten hoe betrouwbaar de data zijn die we gebruiken. Het is daarom belangrijk dat je als sector hetzelfde communiceert. Duurzaamheid is geen keuze meer, maar een must.’
‘Zo heeft Solines met de spooraansluiting 1000 vrachtwagenbewegingen van de weg gehaald’, vertelt Annette van Ketel van Port of Moerdijk. ‘Met de uitbreiding van het emplacement, wat in de planning staat om gerealiseerd te worden, willen wij met onze klanten in 2030 groeien naar 6000 treinen op jaarbasis.’
‘We kijken ook naar bedrijven die nu nog niet per spoor vervoeren, voor wie we de last mile zouden kunnen faciliteren. Daarover praten we met verschillende bedrijven en stakeholders aan de spoorgoederentafel, een nieuw concept om beter samen te werken.’
Genoeg personeel
Om genoeg personeel binnen te halen, is er meer aandacht nodig voor de spoorsector. Vorige maand is de Rail Cargo Academy gestart door Frans de Jong: ‘Vorig jaar is het idee ontstaan. Daarmee willen we het spoorvervoer beter op de markt zetten. Vandaag krijgt de eerste lichting hun certificaat uit handen van staatssecretaris Vivianne Heijnen.’
De stagiaire Isa die aanwezig was, vertegenwoordigt binnen RailCargo ‘the next generation’. ‘De sector mag wel iets trotser zijn op zichzelf, daarmee krijg je ook aandacht. Deel mooie verhalen met anderen via social media.’
‘We zijn bezig met de campagne The future is ours’, vertelt Isa. ‘Ik ben student jr. accountmanagement en wist helemaal niet dat het spoorgoederenvervoer bestond, maar nu vind ik het erg leuk. Zoals ze zeggen: als je er eenmaal in zit, kom je er bijna niet meer uit. Een stagevergoeding geven helpt wel om stagiaires binnen te halen.’
Daarnaast kan de spoorsectoren ook mensen uit andere sectoren halen. Ambassadeur van het Jaar van de Jongeren, Oscar Vermeij: ‘Ik deed de hotelschool omdat ik van mijn hobby mijn werk wilde maken. Per toeval zit ik in deze sector en dat bevalt heel goed.’ Ook Matthew Harteveld (Bertschi) ziet potentie in personeel uit andere sectoren: ‘We leiden zelf ook mensen op. Jongeren die geïnteresseerd zijn in transport, laten we graag zien wat het inhoudt. Een stage of traineeship bij meerdere bedrijven in de railsector lijkt me goed, zo zien studenten de verschillende mogelijkheden en, dat maakt ze enthousiaster. Ook een vast contract aanbieden helpt om mensen binnen te halen.’
Duurzaamheid
Om zo duurzaam mogelijk te werken, zijn er diverse manieren voor emissiereductie. Rob Ververgaart van ECS: ‘Door ladingen van verschillende bedrijven samen te voegen tot de ideale lading qua lengte en gewicht, bespaar je. Als je wilt opschalen is het belangrijk welke terminals je kiest. Rotterdam verbindt je met Engeland en Ierland. Wenen is ook een terminal waardoor je naar Hongarije en Turkije kunt. Bij beide heb je een groot achterland wat je kunt bedienen. In 2025 willen we 40 procent van onze transporten via rails laten gaan. Er is nog wel wat capaciteit op de routes, maar vooral de terminals lopen vol. Het is dus zoeken naar alternatieven.’
‘Het zal allemaal digitaler moeten’, stelt Arno van Rijn van European Gateway Services. ‘Ik verwacht meer volume op het spoor, dan is het nodig om slimmer te werken. Dat kan door meer boxen op een trein te zetten en dat wordt mogelijk als je real time data deelt. Ook een goede planning helpt hierbij waarbij je gebruik maakt van het voorspellend vermogen. Voor de volgende stap zijn meer jongeren nodig, die hebben meer met digitalisering van nature. Die mensen vind je vaker in de binnenstad, daar kun je op inspelen door daar een kantoor te openen.’
Vliegtuigindustrie
Vanuit het Maatregelenpakket Goederenvervoer is Rail Connect gaan kijken naar wat er ontbreekt en wat er fout gaat. Gilbert Bal, Havenbedrijf Rotterdam: ‘Wij brengen terminals, operators en vervoerders bij elkaar om hen te laten zien dat we nu veel capaciteit laten liggen. In de vliegtuigindustrie zagen we hetzelfde; iedereen was concurrent van elkaar tot bleek dat het samen veel efficiënter en duurzamer kon en kan. Andere partijen die zich hierbij aan willen sluiten, zijn van harte welkom.’
Op dierendag, 4 oktober, gaat de film Wild Port of Europe in première. Dat is een natuurfilm opgenomen in de havens Moerdijk en Rotterdam. Regisseur Willem Berents over deze film en het maken ervan: ‘Vooraf had ik het idee dat industrie, haven en natuur elkaar uitsluit, maar tot mijn grote verbazing is dat helemaal niet het geval. Ook bedrijven in de haven zijn verbaasd. Ik zag reeën, vossen, hazen en patrijzen. In het water leeft ook van alles, zoals zeehonden die in Rotterdam te luieren in de zon. Natuur is onverschrokken en is daar waar ruimte is, dus overal. Er is heel veel rijkdom aan natuur, dat verbaasde mij enorm.’
CEO Port of Moerdijk Ferdinand van den Oever was zich al wel bewust van de natuur: ‘Wij hebben heel bijzondere orchideeën in de buurt die wij een handje helpen door meer natuur aan te leggen. Samen met omwonenden werden vleermuizenkasten geplaats. Het is een prachtige film geworden die iedereen zeker moet gaan zien.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?