Groei exportvolume Oekraïne naar EU door ‘joint venture voor spoor’

Russische blokkades

Oekraïne en Polen zijn van plan een gezamenlijk logistiek bedrijf op te richten om het vrachtvolume op het spoor tussen Oekraïne en de EU te vergroten. De premiers van beide landen hebben daarom een memorandum getekend voor ‘het versterken van de samenwerking in de spoorwegsector met Polen’.

Dit melden de Oekraïense spoorwegen. In het memorandum zijn de regeringen overeengekomen intensiever samen te gaan werken om het vrachtverkeer over de westelijke grens van Oekraïne te vergroten. Dit zou ook betekenen dat de spoormaatschappijen uit de twee landen een gezamenlijk logistiek bedrijf oprichten waardoor het exportvolume ‘drastisch zal toenemen’. Oekraïense en Poolse specialisten gaan volgens Ukrainian Railways samen ‘technische en organisatorische problemen aanpakken’ zoals het werken aan douanevoorschriften en het moderniseren van de spoorinfrastructuur. De Oekraïense spoorwegmaatschappij meldt bovendien dat de werkzaamheden voor de oprichting van de joint venture onmiddellijk gaan beginnen.

‘We zijn een week na het begin van de oorlog begonnen met het voorbereiden van het concept van een joint venture met onze Poolse collega’s. Door de ervaring en kennis van managers van Ukrainian Railways en van Poolse collega’s te combineren, kunnen we unieke logistieke voorstellen formuleren voor de Europese en mondiale markt’, zegt Oleksandr Kamyshin, voorzitter van de raad van bestuur van Ukrainian Railways.

Havens geblokkeerd

‘Door Oekraïense havens te blokkeren, probeert Rusland een wereldwijde voedselcrisis uit te lokken. Dit moeten we voorkomen. Het ondertekende memorandum over het versterken van de samenwerking in de spoorwegsector tussen Oekraïne en Polen zal onze exportcapaciteit, inclusief landbouwproducten, vergroten’, aldus de Oekraïense premier Denis Shmygal.

Verschillende bedrijven doen daarnaast hun best de export vanuit Oekraïne op gang te houden. Zo laat vervoerder LTG Cargo weten een testtrein vanuit Litouwen naar Oekraïne te hebben gestuurd via Polen. De trein moet uiteindelijk in Litouwen terugkomen met vijftig containers met vracht. Volgens de Litouwse vervoerder is het de eerste keer dat zij vracht vanuit Oekraïne naar Litouwen vervoeren zonder Belarus aan te doen.

Volgens Ukrainian Railways wordt er in totaal jaarlijks zo’n 60 miljoen ton graan uit Oekraïne geëxporteerd, waarvan 95% via de zeehavens. Op dit moment worden de Oekraïense zeehavens echter door Rusland geblokkeerd. Vanwege de beperkte mogelijkheden in de havens kijkt men nu naar de mogelijkheden van het spoor voor het exporteren van voornamelijk landbouwgoederen naar Europa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Groei exportvolume Oekraïne naar EU door ‘joint venture voor spoor’ | NT

Groei exportvolume Oekraïne naar EU door ‘joint venture voor spoor’

Russische blokkades

Oekraïne en Polen zijn van plan een gezamenlijk logistiek bedrijf op te richten om het vrachtvolume op het spoor tussen Oekraïne en de EU te vergroten. De premiers van beide landen hebben daarom een memorandum getekend voor ‘het versterken van de samenwerking in de spoorwegsector met Polen’.

Dit melden de Oekraïense spoorwegen. In het memorandum zijn de regeringen overeengekomen intensiever samen te gaan werken om het vrachtverkeer over de westelijke grens van Oekraïne te vergroten. Dit zou ook betekenen dat de spoormaatschappijen uit de twee landen een gezamenlijk logistiek bedrijf oprichten waardoor het exportvolume ‘drastisch zal toenemen’. Oekraïense en Poolse specialisten gaan volgens Ukrainian Railways samen ‘technische en organisatorische problemen aanpakken’ zoals het werken aan douanevoorschriften en het moderniseren van de spoorinfrastructuur. De Oekraïense spoorwegmaatschappij meldt bovendien dat de werkzaamheden voor de oprichting van de joint venture onmiddellijk gaan beginnen.

‘We zijn een week na het begin van de oorlog begonnen met het voorbereiden van het concept van een joint venture met onze Poolse collega’s. Door de ervaring en kennis van managers van Ukrainian Railways en van Poolse collega’s te combineren, kunnen we unieke logistieke voorstellen formuleren voor de Europese en mondiale markt’, zegt Oleksandr Kamyshin, voorzitter van de raad van bestuur van Ukrainian Railways.

Havens geblokkeerd

‘Door Oekraïense havens te blokkeren, probeert Rusland een wereldwijde voedselcrisis uit te lokken. Dit moeten we voorkomen. Het ondertekende memorandum over het versterken van de samenwerking in de spoorwegsector tussen Oekraïne en Polen zal onze exportcapaciteit, inclusief landbouwproducten, vergroten’, aldus de Oekraïense premier Denis Shmygal.

Verschillende bedrijven doen daarnaast hun best de export vanuit Oekraïne op gang te houden. Zo laat vervoerder LTG Cargo weten een testtrein vanuit Litouwen naar Oekraïne te hebben gestuurd via Polen. De trein moet uiteindelijk in Litouwen terugkomen met vijftig containers met vracht. Volgens de Litouwse vervoerder is het de eerste keer dat zij vracht vanuit Oekraïne naar Litouwen vervoeren zonder Belarus aan te doen.

Volgens Ukrainian Railways wordt er in totaal jaarlijks zo’n 60 miljoen ton graan uit Oekraïne geëxporteerd, waarvan 95% via de zeehavens. Op dit moment worden de Oekraïense zeehavens echter door Rusland geblokkeerd. Vanwege de beperkte mogelijkheden in de havens kijkt men nu naar de mogelijkheden van het spoor voor het exporteren van voornamelijk landbouwgoederen naar Europa.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement