Middencorridor floreert: 30% groei in eerste vier maanden 2022

Nieuwe Zijderoute

Het containertransport per spoor tussen China en Europa via de zogenoemde Middencorridor is met 30% toegenomen in de eerste vier maanden van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode van 2021.

De Middencorridor verbindt China met Europa via Kazachstan, de Kaspische zee, Azerbeidzjan en Georgië en is het meest populaire alternatief voor de in onmin geraakte route via Rusland en Belarus. Van januari tot eind april werd er 8696 teu vervoerd over de route. Van januari tot eind april 2021 was dat 6684 teu, zo meldt Farhad Aghayev, operation specialist bij Ady Container, een dochteronderneming van de Azerbeidzjaanse Spoorwegen.

De Middencorridor speelde tot aan de oorlog in Oekraïne een beperkte rol in vergelijking met de route via Belarus en Rusland. UTLC ERA, een joint venture van de spoorwegen van Wit-Rusland, Kazachstan en Rusland en de grootste vervoerder op het breedspoortraject van de Nieuwe Zijderoute, meldde in 2021 692.500 teu vervoerd te hebben over de route via Kazachstan, Rusland en Wit-Rusland. Volgens cijfers van Ady Container werd er in 2021 een kleine 30.000 teu vervoerd over de Middencorridor.

Kaspische Zee

Het moeten oversteken van de Kaspische Zee is een belangrijke beperking voor het gebruik van de Middencorridor. ‘Vanuit logistiek oogpunt is het vooral de vraag hoeveel goederen er nu daadwerkelijk via die Middencorridor kunnen gaan’, zei onlangs Onno de Jong van onderzoeksbureau Ecorys. ‘De capaciteit van de schepen die vanuit Kazachstan naar Azerbeidzjan varen lijkt hierbij een van de grootste bottlenecks te zijn. Hoeveel containers kunnen die meenemen? En hoe efficiënt zijn die twee kleine containerterminals aan beide kanten van de Kaspische Zee nu eigenlijk?’, zo vroeg hij zich af.

Sinds de oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland en Belarus is er toch meer aandacht voor de Middencorridor gekomen. Hoewel de route zeker niet voldoende capaciteit heeft om alle containers die oorspronkelijk via Rusland en Belarus gingen over te nemen, is de hoeveelheid vervoer over de corridor wel aan het groeien. Gaidar Abdikerimov, secretaris-generaal van de Trans-Kaspische Internationale Transport Associatie (TITR), liet tijdens de Railway Freight Summit in Brussel al weten dat de hoeveelheid feederschepen tussen de haven van Aktau in Kazachstan en de haven van Baku in Azerbeidzjan moet gaan verdubbelen per september om zo de capaciteit op de route te verhogen. Ook voor het uitbreken van de oorlog in Oekraïne was er toch al wel groei op deze route. De genoemde 30.000 teu die vorig jaar werd vervoerd over de route was een aardige toename ten opzichte van de kleine 20.000 teu uit 2020; 52% groei om precies te zijn. Volgens Ady Container bedraagt de transittijd van China naar Europa via de Middencorridor 20 tot 25 dagen.

Meer bedrijven

Inmiddels investeren steeds meer bedrijven in dienstverlening via de Middencorridor. Zo kwam CEVA Logistics recent met een nieuwe dienst van Xian naar Duisburg via Azerbeidzjan en de Kaspische Zee. Die reis zou 30 tot 35 dagen moeten gaan duren.

Ook Ady Container kondigde aan twee nieuwe diensten op te zetten via de Kaspische- en Zwarte Zee naar de haven van Constanta in Roemenië.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Middencorridor floreert: 30% groei in eerste vier maanden 2022 | NT

Middencorridor floreert: 30% groei in eerste vier maanden 2022

Nieuwe Zijderoute

Het containertransport per spoor tussen China en Europa via de zogenoemde Middencorridor is met 30% toegenomen in de eerste vier maanden van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode van 2021.

De Middencorridor verbindt China met Europa via Kazachstan, de Kaspische zee, Azerbeidzjan en Georgië en is het meest populaire alternatief voor de in onmin geraakte route via Rusland en Belarus. Van januari tot eind april werd er 8696 teu vervoerd over de route. Van januari tot eind april 2021 was dat 6684 teu, zo meldt Farhad Aghayev, operation specialist bij Ady Container, een dochteronderneming van de Azerbeidzjaanse Spoorwegen.

De Middencorridor speelde tot aan de oorlog in Oekraïne een beperkte rol in vergelijking met de route via Belarus en Rusland. UTLC ERA, een joint venture van de spoorwegen van Wit-Rusland, Kazachstan en Rusland en de grootste vervoerder op het breedspoortraject van de Nieuwe Zijderoute, meldde in 2021 692.500 teu vervoerd te hebben over de route via Kazachstan, Rusland en Wit-Rusland. Volgens cijfers van Ady Container werd er in 2021 een kleine 30.000 teu vervoerd over de Middencorridor.

Kaspische Zee

Het moeten oversteken van de Kaspische Zee is een belangrijke beperking voor het gebruik van de Middencorridor. ‘Vanuit logistiek oogpunt is het vooral de vraag hoeveel goederen er nu daadwerkelijk via die Middencorridor kunnen gaan’, zei onlangs Onno de Jong van onderzoeksbureau Ecorys. ‘De capaciteit van de schepen die vanuit Kazachstan naar Azerbeidzjan varen lijkt hierbij een van de grootste bottlenecks te zijn. Hoeveel containers kunnen die meenemen? En hoe efficiënt zijn die twee kleine containerterminals aan beide kanten van de Kaspische Zee nu eigenlijk?’, zo vroeg hij zich af.

Sinds de oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland en Belarus is er toch meer aandacht voor de Middencorridor gekomen. Hoewel de route zeker niet voldoende capaciteit heeft om alle containers die oorspronkelijk via Rusland en Belarus gingen over te nemen, is de hoeveelheid vervoer over de corridor wel aan het groeien. Gaidar Abdikerimov, secretaris-generaal van de Trans-Kaspische Internationale Transport Associatie (TITR), liet tijdens de Railway Freight Summit in Brussel al weten dat de hoeveelheid feederschepen tussen de haven van Aktau in Kazachstan en de haven van Baku in Azerbeidzjan moet gaan verdubbelen per september om zo de capaciteit op de route te verhogen. Ook voor het uitbreken van de oorlog in Oekraïne was er toch al wel groei op deze route. De genoemde 30.000 teu die vorig jaar werd vervoerd over de route was een aardige toename ten opzichte van de kleine 20.000 teu uit 2020; 52% groei om precies te zijn. Volgens Ady Container bedraagt de transittijd van China naar Europa via de Middencorridor 20 tot 25 dagen.

Meer bedrijven

Inmiddels investeren steeds meer bedrijven in dienstverlening via de Middencorridor. Zo kwam CEVA Logistics recent met een nieuwe dienst van Xian naar Duisburg via Azerbeidzjan en de Kaspische Zee. Die reis zou 30 tot 35 dagen moeten gaan duren.

Ook Ady Container kondigde aan twee nieuwe diensten op te zetten via de Kaspische- en Zwarte Zee naar de haven van Constanta in Roemenië.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement