Dit kwam aan bod tijdens het Hupac Intermodal Forum dat eind vorige week plaatsvond in Lugano. ‘Werkzaamheden aan de spoorinfractructuur en de daaruit voortvloeiende afwijkingen voor vervoerders zijn het nieuwe normaal. Om de impact hiervan te verminderen, moet de spoorgoederensector zich aan deze nieuwe realiteit aanpassen’, stelde Michail Stahlhut, ceo van vervoerder Hupac, tijdens het forum.

De vervoerder realiseert zich dat er nog tien tot vijftien jaar werkzaamheden zullen plaatsvinden op de Rhine-Alpine Corridor, een route die loopt tussen Nederland en Italië. En hoewel deze werkzaamheden enerzijds de capaciteit op het spoor verhogen en de modal shift mogelijk maken, zorgen dit soort werkzaamheden anderzijds, zelfs wanneer gepland, voor grote problemen voor de spoorsector.

Volgens de ceo moeten er manieren zijn om dit te omzeilen. Hij benoemt hierbij het belang van omleidingen, extra capaciteit voor de vervoerder en goede communicatie. De spoorlijn tussen Wörth en Strassbourg, ten westen van de Rijn, is een goede optie voor een omleiding.

Op dit moment is de lijn nog niet geëlektrificeerd en zijn er nog verdere upgrades nodig. Dit zou uiteindelijk één van de grootste knelpunten op de corridor tussen Rotterdam en Genua kunnen wegnemen, aldus Hupac.

Weerbaarheid

De Franse en Zwitserse regeringen zijn hierover in overleg. ‘We spreken met Franse collega’s om te zien hoe Zwitserland betrokken kan worden in deze investering en waar het project zich op zou moeten focussen. We hopen dat we de overeenkomst tegen het eind van het jaar kunnen ondertekenen en het project in een tijdsperiode van tien jaar kunnen realiseren’, zei Peter Füglistaler, directeur landtransport bij het Zwitserse Federale Bureau van Transport.

Daarnaast liet Füglistaler tijdens het forum weten de Milano Smistamento Terminal, een nieuwe terminal van Hupac die klaar moet zijn in 2024, te gaan financieren met bijna 67 miljoen euro.

Data delen

Ook meldt Hupac zelf maatregelen te kunnen nemen om ‘de weerbaarheid te versterken’. ‘Hupac investeert in extra middelen en structurele reserves in de hele serviceketen. En we verwachten ook een overeenkomstige inspanning van onze spoorpartners’, aldus Stahlhut tijdens het forum. Op deze manier wil het bedrijf een ‘constante verkeersstroom’ kunnen blijven aanbieden.

Stahlhut, ziet ook het delen van data als een mogelijke oplossing voor de problemen op de Rhine-Alpine Corridor. ‘We moeten de verladers antwoorden geven en ons van te voren voorbereiden op afwijkingen wanneer zich een verstoring voordoet’, aldus Stahlhut.

Volgens Hans-Jörg Betschi, chairman of the Hupac Group, is coördinatie iets wat spoorbeheerders langs de Rhine-Alpine Corridor allemaal lijken te missen. ‘Elektronische middelen zouden de beste manier zijn om een niveau van goede coördinatie te bereiken’, zo stelt hij.

De deelnemers aan het forum lieten weten het belangrijk te vinden om ondanks werkzaamheden hoe dan ook te weten wat de verwachte aankomsttijd van een trein is. ‘We hebben vandaag oplossingen en voorspelbare antwoorden van spoorbeheerders voor verladers nodig’, aldus Stahlhut. Een geïntegreerde datapool zou volgens de ceo helpen om van te voren alternatieve oplossingen te bedenken die bedrijven op tijd kunnen implementeren.

In april waren er veel problemen op de corridor vanwege drie weken durende werkzaamheden in Duitsland. Sommige vervoerders raakten in die periode bijna de helft van hun volume kwijt. Stahlhut benoemde tijdens de conferentie dat de Duitse spoorbeheerder DB Netz de communicatie en planning in de toekomst moet verbeteren.

Dit artikel verscheen eerder op railfreight.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement