Vroon zet zijn vraagtekens bij de uitleg van ProRail. ‘Ze huilen over hogere energiekosten en forse prijsstijgingen van staal, maar geven geen enkele duiding over wat nu precies in de hoofdlijnen de gebruiksvergoeding zo opdrijft. Want de personeelskosten en de kosten voor veel andere materialen stijgen niet zo hard als staal.’

Daarnaast snapt Vroon niet waarom vervoerders zoveel aan de hogere kosten zouden moeten bijdragen. ‘Vervoerders dragen dan wel heel erg veel bij aan de afschrijvingskosten. We faciliteren als vervoerders gewoon een circusact van ProRail die ze van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moeten doen om niet door de autoriteit Consument en Markt teruggefloten te worden’, stelt Vroon naar aanleiding van de bijeenkomst.

Volgens Vroon zou ProRail ‘het mes in de eigen kosten’ moeten zetten, waarbij vooral de overheadkosten aangepakt moeten worden. Daarnaast zou dit politiek opgelost moeten worden, zo stelt hij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement