Italië wil aandeel vrachtvervoer per spoor in tien jaar verdubbelen

190 miljard

In de komende tien jaar gaat de nationale spoorwegmaatschappij van Italië, Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group), 190 miljard euro steken in transport, waarvan 160 miljard euro wordt besteed aan infrastructuur. Met de investering moet het vrachtvolume dat per spoor wordt vervoerd, worden verdubbeld per 2031.

De investering is onderdeel van het 2022-2031 Industrial Plan, een tienjaren plan waarin een nieuwe visie op het Italiaanse spoorvervoer wordt besproken. In Italië gaat 10% van het vervoer via het spoor, wat relatief laag is in vergelijking met andere landen. In Zwitserland gaat 75% van het verkeer via de Alpen via het spoor.

FS Group wil het vrachtvolume verdubbelen ten opzichte van 2019 en heeft daarom een nieuwe organisatiestructuur voor de spoorwegmaatschappij opgezet. Het bedrijf wordt onderverdeeld in vier dochterondernemingen, waarvan één zich gaat richten op infrastructuur.

‘FS Group wil investeren in nieuw materieel, nieuwe terminals en nieuwe sporen om het aandeel van vrachtvervoer per spoor de komende tien jaar te verdubbelen’, stelde ceo Luigi Ferraris tijdens het Hupac Intermodal Forum vorige week. 150 miljard euro gaat naar RFI, de Italiaanse spoorbeheerder. Er gaat ook tien miljoen euro naar Anas, een dochteronderneming van FS Group die zich richt op weginfrastructuur.

Havens

Daarnaast willen de Italianen de positie van havens op de internationale corridors verbeteren. Vooral de haven van Genua speelt hierbij een belangrijke rol wanneer deze via een nieuwe tunnel met de Rhine-Alpine Corridor wordt verbonden. Daarnaast komt er in 2025 een nieuwe terminal waaraan Zwitserland financieel zal bijdragen.

‘Er is een sterke wens om het marktaandeel van spoor te vergroten. En wat dit keer bijzonder is, is de financiële samenwerking met Zwitserland.  Zwitserland representeert de benchmark als het gaat om wat we willen bereiken qua modal split. De huidige en toekomstige infrastructuur gaat de rol van Italië op de internationale markt veranderen’, aldus Ferraris.

Dit artikel verscheen eerder op railfreight.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement