De aangesloten operators vervoerden in totaal 10,16 miljoen teu, ofwel 5,08 miljoen leveringen. Dit komt neer op een groei van 8,15% ten opzichte van vorig jaar. Deze groeicijfers zijn hoger dan in 2020, toen er nog sprake was van een groei van 7% in de hoeveelheid tonkilometers en een groei van 1% in het aantal leveringen ten opzichte van het jaar ervoor. Volgens de organisatie moet de hoeveelheid multimodaal transport elk jaar met 7 a 8% groeien om de verdubbeling van het marktaandeel van het spoor te realiseren.

UIRR meldt bovendien dat vooral het multimodale transport tussen Azië en Europa in 2021 is toegenomen en vorig jaar de 1 miljoen teu heeft overschreden. Vanwege de oorlog in Oekraïne is het echter nog de vraag of deze prestatie herhaald kan worden in 2022 of in de jaren daarna.

Punctualiteit verslechterd

Wel laat de organisatie weten dat de punctualiteit op het spoor is verslechterd. Door extreme weersomstandigheden en intensieve werkzaamheden is de service die multimodale vrachtvervoerders op het spoor ontvingen verminderd. Volgens de vereniging is er regulatie vanuit de EU nodig om noodzakelijke verbeteringen aan te brengen.

Ook onder andere de introductie van 740-meter treinen, elektrificatie en meer standaardisering zouden voor verdere groei van het multimodale transport via spoor en weg en daarmee ook voor meer energiebesparing kunnen zorgen. Volgens een studie die UIRR heeft laten uitvoeren, wordt er met multimodaal transport 70% minder energie per tonkilometer gebruikt dan bij wegvervoer. Uiteindelijk heeft het gecombineerde transport de potentie om met bestaande technologieën volledig co2 neutraal te worden, blijkt uit onderzoek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement