Bajczuk zei dit tijdens RailFreight on Tour dat op 14 en 15 juni plaatsvond in Vilnius. ‘De komende tijd beschikken we niet over de hoeveelheid containers die nodig zijn. Dus we moeten samenwerken. Als je reservecontainers voor graan en andere voorraad uit Oekraïne bezit moeten we het transport samen doen. Helaas is er geen verdere capaciteit in de Poolse havens. Dus we moeten het hebben over het gebruik van de haven van Klaipeda in Litouwen en het gebruik van de havens in Letland en Estland’, aldus Bajczuk.

‘Tot vorig jaar werd er niet zoveel getransporteerd tussen Polen en Oekraïne en werden onze grenzen niet zoveel gebruikt. Er kwamen ongeveer één a twee treinen per dag. En nu hebben we er dagelijks een stuk of tien. Een grote verandering’, legt Bajczuk uit. Ze stelt dat PKP Cargo zijn capaciteit stevig heeft uitgebreid en geïnvesteerd heeft in zijn terminals, maar daarbij geen rekening heeft kunnen houden met een oorlog. ‘Alles, van de douane tot de spoorlogistiek, moet in sneltreinvaart ontwikkeld worden.’

Lange termijn

‘In 2022 is de export van Oekraïne naar de Poolse grens verdrievoudigd in vergelijking met 2021’, aldus Edvins Berzins van de Ukrainian Logistics Alliance Association. ‘We hebben zeker een tekort aan capaciteit aan de infrastructuur aan de Europese zijde. Daarmee bedoel ik onder meer locomotieven en terminals.’

Volgens Mindaugus Skuncikas van logistiek dienstverlener LTG Cargo moeten landen het eens worden over de beslissing om één internationaal coördinatiecentrum op te zetten om zo groei in volume te realiseren van het graantransport van Oekraïne naar Europa door Polen.

‘De Europese Unie probeert dat te doen. Het zou veel helpen met het transport van graan vanuit Oekraïne naar de EU. Maar om dit te laten gebeuren moet iedereen ‘out of the box’ denken. Als we de EU ervan kunnen overtuigen om Oekraïens graan als eigen graan te beschouwen, kan dat voor elke trein één of twee dagen tijd besparen, wat heel belangrijk zou zijn’, voegt Skuncikas hieraan toe.

Lange termijn

Volgens Bajczuk zijn er daarnaast ook oplossingen nodig voor de lange termijn. ‘We hebben investeringen nodig in logistiek, in alle infrastructuur. En nieuwe ideeën voor hoe we de situatie moeten aanpakken.’

‘We hebben nieuwe regels nodig die nu van kracht worden. Maar op de lange termijn zorgt de situatie er ook voor dat we veel dingen kunnen doen met betrekking tot treinlengte en terminals. We kunnen sneller voorruit komen. Nu kunnen we, onder begeleiding van de Europese Commissie, al denken aan het opnieuw opbouwen van de Oekraïense infrastructuur en een nieuwe logistieke corridor bouwen, wat de banden tussen Oekraïne en Europa zou kunnen versterken’, beandrukt ook Berzins.

Dit artikel verscheen eerder op railfreight.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement