Martin Koubek, director silk road bij de operator, laat aan zustervakblad RailFreight weten dat de transittijden in alle gevallen een stuk hoger zijn dan bij het vervoer via Rusland. Het vervoeren van goederen van China naar Europa via de Zwarte Zee duurt momenteel 40 dagen. De route via Turkije, waarbij de Zwarte Zee niet overgestoken hoeft te worden, heeft een transittijd van 30 dagen.
Extra kosten
‘Op het moment zijn er ongeveer acht treinen onderweg naar de haven van Constanta in Roemenië. Deze treinen passeren de Kaspische Zee en de Zwarte Zee. Vanaf Constanta worden de treinen verder vervoerd naar overige Europese bestemmingen. De eerste trein vertrok op 13 april uit China en kwam aan in Mannheim op 18 mei. Als dit werkbaar blijkt op de lange termijn, willen we er een wekelijkse dienst van maken’, aldus Koubek.
Er zijn echter nog wat hordes die overwonnen moeten worden voor dat dit het geval is, stelt Koubek. ‘Op het Roemeense netwerk rijden treinen heel langzaam, mede doordat ze de Karpaten, een hooggebergte in het land, moeten passeren. Maar ook omdat het nu heel druk is in de haven van Constanta. Er komt heel veel lading uit Oekraïne die kant op. Het moeten betalen voor extra kosten in Constanta voor opslag kan deze route kapot maken als er op de korte termijn geen oplossing komt’, aldus Koubek.
‘Meer schepen op de Zwarte Zee zouden ook helpen. Als schepen voor de haven moeten wachten, is het beter om een alternatieve oplossing zonder wachttijd te vinden’, stelt Koubek bovendien.
Turkije
De andere route van Metrans loopt ook via de Kaspische Zee. Daarna loopt deze route echter verder over land via Turkije en daarna door Servië, Hongarije naar Slowakije. Ondanks dat men via deze route maar één zee hoeft te passeren, liggen er volgens Koubek ook op deze route een aantal uitdagingen.
‘Zo is er maar een beperkt aantal treinen dat deze route kan passeren vanwege werkzaamheden in Servië. Daarnaast zijn er andere beperkingen onderweg, zoals de Marmaray Tunnel. Sommige treinen moeten in de buurt van Istanbul herladen worden. In vergelijking met de noordelijke route via Rusland is dit nog steeds een relatief lange route vanwege het moeten passeren van de Kaspische Zee en het vele herladen onderweg’, stelt Koubek.
‘De eerste trein vanuit Xian via deze route is vertrokken met The Bahnoperator en we wachten nu op de aankomst ervan in Turkije. Als deze route inderdaad sneller blijkt, is de route via Turkije zeker beter te coördineren dan de andere route, aangezien er geen twee zeeën betrokken zijn’, vindt Koubek desondanks.
Dit artikel verscheen eerder op railfreight.com
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?