Op vrijdagmiddag was het niet mogelijk om locomotieven te wisselen of te rangeren met gevaarlijke stoffen. Ook mochten treinen met gevaarlijke stoffen er niet langer dan vier uur opgesteld worden. Dit werd bepaald op last van DCMR Milieudienst Rijnmond. Het servicebericht stelde op vrijdagmiddag bovendien dat ‘de Waalhavenregeling nu ook van kracht is op de Europoort’.

Een woordvoerder van ProRail laat weten dat er vorige week geconstateerd werd dat er sprake was van een kapotte waterleiding. ‘Omdat we niet wisten hoe het gesteld was met de waterdruk hebben we tijdelijk deze beperkingen moeten instellen. Op vrijdag hebben we tests uitgevoerd en zijn we tot de conclusie gekomen dat er wel voldoende waterdruk was, waardoor de beperkingen konden worden opgeheven. De kapotte waterleiding is nog niet gerepareerd, maar dat zullen wij zo snel mogelijk doen.’

‘Er wordt op Europoort heel veel gerangeerd met gevaarlijke stoffen. En nu mocht je zelfs geen locomotief voor een trein zetten. Dat heeft vrijdag voor veel problemen voor vervoerders gezorgd. De regels zijn te streng. Een locomotief voor een trein zetten is absoluut niet onveilig’, zegt Hans-Willem Vroon van RailGood over de situatie.

‘Deze perikelen tussen ProRail en bevoegd gezag met weer een gebruiksbeperking voor het spoorgoederenvervoer zijn volstrekt onacceptabel en duiden op grote incompetentie van het Nederlandse overheidssysteem en zijn taakorganisaties’, stelt hij bovendien.

Europoort is een belangrijk industriegebied voor de petrochemie. In het havengebied wordt onder andere ruwe olie verwerkt tot verschillende olieproducten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement