Het spoorbedrijf laat weten intensieve bouwwerkzaamheden te willen gaan uitvoeren om alle verouderde en storingsgevoelige systemen zo veel mogelijk in één fase te vervangen en verbeteren. De eerste fase van de bouwwerkzaamheden moet gaan plaatsvinden in 2024. Er moet zoveel mogelijk werk in één keer worden gepland, zodat spoorlijnen maar één keer afgesloten hoeven te worden. Ook is DB van plan om het budget voor onderhoud stevig te verhogen om zo vooral kleine verstoringen in de toekomst beter te vermijden.

‘Het spoorgebruik is sinds 1994 met meer dan 60% toegenomen. Tegelijkertijd is de toestand van de infrastructuur verslechterd doordat veel sporen, wissels, bruggen en seinhuizen oud en daardoor storingsgevoelig zijn. Om de modernisering vooruit te helpen wordt er op recordniveau gebouwd. Maar dit kost veel capaciteit, wat vooral pijnlijk is op het zwaarbelaste netwerk. Met een algehele herziening van de belangrijkste spoorcorridors moet het drukbezette netwerk zich in 2030 ontwikkelen tot een stabiliteitsanker voor het gehele spoornet’, aldus Deutsche Bahn.

Daden

Verschillende partijen spreken zich echter kritisch uit over de plannen van het Duitse staatsbedrijf. ‘We verwelkomen de aanpak om drukbezochte spoorlijnen te ontwikkelen tot een krachtig netwerk. Maar een algehele opknapbeurt van het kernnetwerk is geen vervanging voor het versnellen van de uitbreiding van het spoornet. Een overbelast spoornet blijft overbelast. Ook met een betere bouwplanning. Het is cruciaal om bij financiering planningszekerheid te geven voor meerdere jaren en in te zetten op expansie. De minister moet hier in de begroting van 2023 duidelijke signalen over geven’, stelt Dirk Flege, directeur van Allianz pro Schiene, een Duitse belangenorganisatie voor de spoorsector.

Malte Lawrence, voorzitter van VPI, een Duitse brancheorganisatie voor wagonhouders laat weten dat woorden nu gevolgd moeten worden door daden. ‘De benodigde middelen voor renovatie en uitbreiding van de infrastructuur en digitalisering zouden aanzienlijk moeten worden verhoogd. Projecten als ETCS, de Deutschlandakt en de digitale automatische koppeling moeten sneller gerealiseerd worden’, stelt hij.

De Duitse spoorwegbeheerder is begonnen aan ingrijpende bouwwerkzaamheden aan het Duitse spoorwegnet. Volgens DB Cargo leidt dit tot capaciteitsbeperkingen van 25 tot 30%. Goederenvervoerders hebben momenteel veel last van beperkingen op belangrijke goederencorridors.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement