Tot en met windkracht 6 is de brug, die geldt als toegangspoort voor het spoorvervoer naar de Maasvlakte, sinds afgelopen maandag weer dubbelsporig open, laat ProRail weten. Wanneer het harder waait, mogen beladen erts- en kolentreinen geen gebruik meer maken van de brug. Voor andere treinen is de brug bij windkracht 7 of hoger weer enkelsporig open.

‘We hebben nogmaals kritisch naar de situatie gekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat het mogelijk is om onder bepaalde voorwaarden meerdere goederentreinen tegelijk over de brug te laten rijden. Factoren waar we dan wel rekening mee moeten houden zijn wind en de belasting van de trein. Dit is afgesproken in overleg met vervoerders en afdelingen binnen ProRail’, aldus een woordvoerder.

ProRail laat daarnaast weten nog geen definitieve oplossing te hebben gevonden voor de problemen aan de brug. ‘We zijn ondertussen druk bezig met een plan van aanpak om te kijken hoe we de Suurhoffbrug weer ten volle kunnen benutten’, zegt de woordvoerder hierover.

Omzetverlies

Arno van Deursen, countrymanager van Lineas NL & Region North en algemeen directeur van Independent Rail Partner, zegt dat de capaciteit ernstig beperkt is geweest. ‘Door deze situatie hebben wij zeker meer dan 100.000 euro omzetverlies geleden. We rijden zo’n 100 treinen per week. Daarvan moeten er zeker vijftien per dag naar de Maasvlakte. Treinen moesten soms wel vier uur wachten voordat ze een pad toegewezen kregen. En die treinen moesten vervolgens ook weer opgesteld worden op een emplacement, waardoor die ook snel volliepen.’

‘Zonder de Suurhoffbrug is de Maasvlakte niet per spoor bereikbaar. De spoorgoederenvervoerders vinden het onbegrijpelijk dat nu de zoveelste grote ijsberg van ProRail als een duivel uit een doos tevoorschijn komt’, zegt Hans-Willem Vroon, directeur van belangenvereniging RailGood over de situatie. Over de huidige verlichtingen van de beperkingen zegt hij: ‘Als het niet te hard waait, is dit zeker een verlichting. Maar voor de vervoerders die zware treinen rijden, is dit natuurlijk niet erg fijn’.

‘Wanneer het hard waait, hebben we weer last van dezelfde beperkingen. En we weten niet wanneer de brug hersteld is. Bovendien is er waarschijnlijk een buitendienststelling nodig om de brug te herstellen, waarbij er mogelijk helemaal geen treinen overheen kunnen rijden. Daar zullen we flink last van krijgen’, stelt Van Deursen.

Rank ontwerp

Naar aanleiding van gebreken die Rijkswaterstaat constateerde voor het weggedeelte van de brug, deed ProRail vorige maand onderzoek naar het spoorgedeelte. Hieruit bleek dat er voor het spoorgedeelte geen sprake was van dezelfde beperkingen als voor het weggedeelte, maar er wel sprake was van corrosie. ‘Uit vervolgonderzoek blijkt nu dat de wettelijke normering van de belasting van de brug wordt overschreden als er twee volbeladen goederentreinen gelijktijdig over de brug rijden. Dit is het gevolg van de corrosie en het ranke ontwerp van de brug. We onderzoeken de komende weken op welke manier de brug verstevigd kan worden’, zei ProRail destijds over de situatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement