‘Dit is de laagst mogelijke indexering van de tarieven. Het zal zorgen voor een eerlijke verdeling van de lasten tussen het bedrijfsleven, de staat en internationale partners bij het overwinnen van de gevolgen van de Russische militaire invasie’, stelt Ukrainian Railways. Het bedrijf laat weten door de verhoging van de tarieven ruim 356 miljoen euro te zullen ontvangen aan het einde van dit jaar, wat voor het herstel gebruikt kan worden. Daarnaast meldt Ukrainian Railways ruim 453 miljoen euro te krijgen van de staat.

Het spoorbedrijf benadrukt dat de prijsstijging geen kritisch effect gaat hebben op de exportprijzen. ‘De graanprijs en de prijs voor ferrometalen zal slechts met enkele procenten stijgen. En dat wordt volledig gecompenseerd door de positieve prijssituatie op de buitenlandse markt’, zo stelt de organisatie.

Stevige daling vrachtvolume

Het bedrijf meldt in 2021 bijna 15 miljoen euro aan nettowinst te hebben gemaakt. Volgens Ukrainian Railways zorgde het vrachtvervoer voor de meeste inkomsten voor het spoorbedrijf en konden deze inkomsten gebruikt worden voor het compenseren van de verliezen in het passagiersvervoer. Door de oorlog is het volume van het vrachtvervoer per spoor echter met 65,3% gedaald, wat ervoor zal zorgen dat het staatsbedrijf dit jaar niet op dergelijke winsten hoeft te rekenen.

Daarnaast heeft ook het gratis evacueren van mensen en het vervoeren van humanitaire goederen de spoorvervoerder veel gekost. Ook meldt Ukrainian Railways dat de kosten van elektriciteit en brandstof door de oorlog zijn gestegen en dat er hoge bedragen zijn besteed aan het herstellen van de infrastructuur die door de Russen in de gevechten werd vernietigd.

Het spoorbedrijf benadrukt dat in mei de hoeveelheid vrachtvolume die over het spoor werd vervoerd met 16,2% is gestegen ten opzichte van maart en dat gezocht wordt naar manieren om de hoeveelheid export te kunnen vergroten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement