Hoewel de Chinese bronnen dit presenteren als een ‘groei’, komt het niet in de buurt van de groeicijfers uit eerdere jaren.  In 2021 steeg het aantal vrachttreinen tussen China en Europa nog met 22%. In 2020 was er zelfs sprake van een stijging van 50% in vergelijking met het jaar ervoor. Wel was er toen sprake van een uitzonderlijk jaar vanwege de positieve invloed van corona op het vrachtvervoer per spoor tussen China en Europa. In 2019 waren de groeicijfers vergelijkbaar met die van 2021.

De dalende groei wordt vooral veroorzaakt door de sancties op Rusland, waardoor steeds meer bedrijven gestopt zijn met het vervoeren van goederen door het land. In plaats daarvan kan gebruik gemaakt worden van de Middencorridor, die loopt via de Kaspische Zee. Op deze routes was wel sprake van een stevige groei. In de eerste vier maanden van dit jaar nam de hoeveelheid containertransport over de Middencorridor met 30% toe ten opzichte van het jaar ervoor.

Onno de Jong van onderzoeksbureau Ecorys laat weten dat de beschikbare cijfers niet altijd een coherent beeld geven omdat ze afkomstig zijn van verschillende bronnen. Desondanks meldde hij eerder ook een stevige daling te zien in de hoeveelheid vervoerde goederen op de route via Rusland. ‘Als je kijkt naar de cijfers tot eind april, zie je alleen maar forse dalingen in de hoeveelheid vervoerde goederen op de route via Rusland. Met als uitzonderling de LCL-zendingen (Less than Container Load, red.). Voor dat soort kleine ladingen is er mogelijk minder sprake van imagoschade’, zei hij hierover.

Dit artikel verscheen eerder op railfreight.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement