De brouwerij zegt met het opmerkelijke initiatief al dit jaar zo’n 20.000 trucks van de weg te willen halen en daarmee tevens alternatieve transportoplossingen te bieden voor het groot tekort aan capaciteit en chauffeurs in het Duits wegvervoer. Daarnaast wil Warsteiner via deze modal shift ook een kleine bijdrage leveren aan een meer duurzame logistiek door lading van de weg te halen.

Intermodale logistiek

Voor de fijnmazige distributie vanaf het eigen railcentrum in Warstein heeft de bierbrouwer een nieuw dochterbedrijf opgericht, Boxx Intermodal Logistics. Dit expeditiebedrijf moet het natransport (door-to-door) naar de voordeur van de nieuwe klanten regelen.

Eerder dit jaar zette supermarktketen Lidl al een eigen rederij op om minder afhankelijk te zijn van de containerrederijen en hun torenhoge vrachtprijzen. Warsteiner beschikt al over dat eigen vervoer maar wil de vrije capaciteit, vooral bij de retourritten, beter benutten. Daarbij mikt het bedrijf niet alleen op lading van klanten uit de drankenindustrie, ‘maar op alle goederen die in een container passen’, aldus Daniel Küster, directeur Supply Chain Management van Warsteiner en tevens de nieuwe manager van Boxx Intermodal Logistics tegenover de Duitse transportkrant DVZ.

Professionaliseren

Küster denkt dat met het initiatief Warsteiner de eigen logistiek ook verder kan professionaliseren. Hij verwacht dat het bedrijf tevens de bestaande railcapaciteit eventueel kan uitbouwen als er veel klandizie is.

Sinds 2005 beschikt de Duitse brouwerij over een eigen railaansluiting op het eigen bedrijfsterrein, waarvoor meer dan zeven kilometer aan spoor moest worden verlegd. De eigen terminal en raildiensten via München naar het Italiaanse Verona en de haven van Hamburg worden samen met Westfaalse spoorwegmaatschappij WLE geëxploiteerd. Via Hamburg verscheept Warsteiner zijn exportbieren over de gehele wereld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement