Het bedrag moet ten goede komen aan de Duitse spoorbeheerder DB Netz, energiemanager DB Energie en DB Station&Service, de beheerder van een groot aantal Duitse treinstations. Er zou sprake zijn geweest van een flinke omzetdaling voor deze dochterondernemingen van DB gedurende het eerste voorjaar van de coronacrisis.

De Europese Commissie beroept zich op een artikel waarin gesteld wordt dat het verlenen van staatssteun door een lidstaat aan een bedrijf of sector door de commissie goedgekeurd mag worden als er sprake is van schade die veroorzaakt wordt door ‘uitzonderlijke omstandigheden’. Dat was hier volgens de Commissie het geval.

Het orgaan stelt te hebben geconcludeerd dat het bedrag alleen compenseert voor daadwerkelijk door de coronacrisis geleden schade en dat het niet te hoog is.

In augustus en december vorig jaar keurde de EU ook twee andere steunmaatregelen aan dochterondernemingen van Deutsche Bahn goed. Het ging respectievelijk om 550 miljoen voor langeafstandsvervoerder DB Fernverkehr en 88 miljoen voor vrachtvervoerder DB Cargo.

Klachten

Naar deze laatste partij werd een paar maanden geleden een onderzoek ingesteld door de Europese Commissie naar aanleiding van klachten waarin gesteld wordt dat bepaalde staatssteunmaatregelen van de Duitse overheid niet in lijn zouden zijn met de Europese richtlijnen.

De grote verliezen die DB Cargo de laatste jaren maakte werden structureel opgevangen door Deutsche Bahn op basis van een winst- en verliesovereenkomst tussen de bedrijven. Dit zou oneerlijke concurrentie met particuliere spoorvervoerders in de hand werken, aldus de klacht. De resultaten van dit onderzoek zijn nog niet bekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement