Het bedrijf had in het eerste kwartaal, toen er geen werkzaamheden waren, veel hogere groeicijfers. Hupac kon toen een groei van 4% noteren. Het bedrijf liet bovendien weten tussen 2022 en 2026 jaarlijks te mikken op een volumegroei van 7%.

Vooral het vervoer door de Zwitserse Alpen leed schade door de uitgebreide werkzaamheden aan de Rijn-Alpine corridor, meldt de operator. ‘Op onze Noord-Zuid corridor hebben we de gestelde groeidoelen niet kunnen halen’, stelt Michail Stahlhut, ceo van Hupac Group. Het aantal truckladingen groeide daar niet in de eerste zes maanden van dit jaar.

Ook op de Zuid-West corridor ging het dit eerste half jaar minder goed. Er werd daar 6% minder vervoerd dan vorig jaar. De spooroperator zegt dat het verkeer in Spanje ‘onder verwachting’ is gebleven vanwege capaciteitsproblemen.

Pandemie

Het bedrijf lijkt de lichte groei vooral te danken te hebben aan de corridors tussen West- en Oost-Europa. Op de Noord-Oost en Zuid-Oost corridors groeide het verkeer met respectievelijk 7 en 10%.

Het maritieme verkeer van Hupac, het vervoer vanuit de Nederlandse en Duitse zeehavens naar het zuiden van Duitsland, is licht toegenomen. Desondanks merkt de Zwitserse operator op dat de situatie in dit segment gespannen is en dat dochteronderneming ERS Railways die dit vervoer verzorgt nog niet in staat is geweest om dezelfde volumes te vervoeren als voor de pandemie.

Hupac wijdt dit aan de aan de coronapandemie gerelateerde congestie overzees en bij de terminals, wat ook weer een negatief effect heeft op de Europese zeehavens en op het gecombineerde vervoer vanaf deze havens. Daarnaast helpt de situatie op het Duitse spoor volgens de operator ook niet mee.

900 wagons

De operator liet in mei al weten te willen gaan investeren in reserves en capaciteitsverbetering. Zo wil Hupac zijn vloot gaan uitbreiden met 900 extra wagons die er tegen het einde van dit jaar moeten zijn. Veel van deze wagons zullen als reserve worden ingezet bij knooppunten in het transportnetwerk wanneer er problemen optreden. Ook moeten er meer machinisten aangetrokken gaan worden en wil het bedrijf bestaande samenwerkingen, zoals met SBB Cargo, gaan verdiepen.

Een belangrijke zorg van Hupac is daarnaast het veiligstellen van capaciteit. Het bedrijf wil zich richten op het vinden van omleidingsroutes en goede internationale afstemming van werkzaamheden. ‘Alle betrokken partijen in de transportketen moeten gezien de huidige omstandigheden hun ambitie voor meer capaciteit aanzienlijk vergroten’, benadrukt Stahlhut.

Lees ook: Hupac: stabiliteit op spoor is aandachtspunt in 2022

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement