Valery Tkachev, adjunct-directeur van de afdeling commercieel werk van de nationale spoorwegmaatschappij besprak deze cijfers met vertegenwoordigers uit de landbouwsector, meldt The Odessa Journal. 549.000 ton hiervan werd via grensovergangen over land naar het buitenland vervoerd. De overige 467.000 ton werd via het spoor naar Oekraïense havens vervoerd en vanuit daar per schip naar het buitenland getransporteerd.

De Oekraïense spoorwegen vervoerde voor de oorlog nog 4 miljoen ton graan per maand voor export. Hoewel de huidige cijfers hier nog niet bij in de buurt komen, is er wel sprake van groei. In juli werd er nog 917.000 ton aan graan geëxporteerd, 99.000 ton minder dan in de eerste drie weken van augustus. Aan het begin van de oorlog in maart vervoerde het spoorwegbedrijf slechts 416.000  ton graan.

Lange tijd waren de Oekraïense havens geblokkeerd en was export via de zeehavens nauwelijks mogelijk. Eind juli sloten Oekraïne en Rusland een deal om de graantransporten over zee weer mogelijk te maken. Sindsdien is er zo’n 1 miljoen ton graan en andere voedingsmiddelen over de Zwarte Zee vervoerd. Er wordt ook steeds meer graan verscheept via de Donau.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement